Har tappat lusten att leva
Jag är en tjej på 14 år och har haft ångest konstant i 3 år och har tappat livslusten helt, vill bara dö. Vet ej vad jag ska göra
pussy ass

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du haft ångest i flera år och att det nu gjort att livslusten tagit slut. Verkligen tufft läge för dig. Finns det någon du kan dela detta med, som kan ge dig stöd och kraft då din egen energi är på väg att ta slut? Någon som du kan dela bekymmer med men också glädje och ha roligt tillsammans med?  Du skulle behöva fylla livet med positiva upplevelser så att livslusten så sakteliga återkommer.  Kunna ta en välbehövlig paus från allt som du upplever som jobbigt.
Om du går och bär på tankar om att inte vilja leva måste du berätta det för någon du känner och har förtroende för. Ensam är inte stark. Det är viktigt att du tar hjälp. Att börja berätta är en väg till förändring. Vet inte vad som passar dig om det skulle vara att chatta eller att sitta och samtala med någon. Vill rekommendera två verksamheter jag gillar dels är det tjejzonen och bris. Kolla upp båda två.
Har du funderat och kommit fram till vad som gjort att du mått dåligt sedan du började i mellanstadiet. Vad är det som måste ändras i ditt liv för att du inte ska känna denna konstanta ångest? Är det din skolsituation som är för påfrestande eller handlar det om hur du har det hemma i din familj? Det kan naturligtvis vara svårt att veta men det du skulle behöva få hjälp med är att förstå varför du mår dåligt. Att förstå att dina reaktioner är naturliga. Arbeta fram bra sätt hur du ska hantera den ångest du känner.
Du är så ung och tre år är en lång tid speciellt för ett barn eller en ungdom: Att du känner att orken börjar ta slut är inte konstigt. Plocka fram ditt reservbatteri och ta och sök hjälp det är rådet jag vill ge dig. Du ska veta att det finns hopp och det går att vända allt rätt. Tonårstiden är en så viktig tid i livet så satsa järnet nu så att dina ungdomsår blir minnesvärda och positiva. Du fixar detta.
Lycka till och tack för ditt brev!