Alla deras problem kom över mig som en våg
Hej jag är en tjej på 13 år. För ca 2 år sen börja jag umgås med några andra i min klass. Dom bråka hela tiden med varandra och dom försökte ta självmord. Dom tyckte jag var en bra vän att lita på så dom berätta allt för mig. Alla deras problem bara kom över mig som en våg. Efter det har jag börjat skära mig, börjat äta mindre mm. Har även beslutsångest och lite tvångstankar haft sen jag var liten. Men nu börjar det bli värre. Kan gråta och mår piss över att inte veta vad jag ska ha på mig. Jag måste alltid göra ett specielt tränings program varje morgon, Stoppa fingrarna i halsen tre gånger när jag ducshar (Spyr inte) och typ släcka och tända lampen två gånger och massa mer. Nu har jag typ gått upp 3 kg på 1 månad och mår jätte dåligt över det. Mina vänner väger lixom 10 kg mindre än mig. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Det låter som du fick ta emot förtroenden från dina vänner som blev alldeles för svåra att bära för dig.
Helt begripligt att du kände att det var en jättejobbig upplevelse. Så skulle nog de allra flesta unga ha känt i en sån situation. Och dina vänner hade ju verkligen behövt  fått stöd direkt av vuxna som hade kunna hjälpa dem efter deras självmordsförsök.
Men du berättar också att du sedan innan har haft en del oro och tvångstankar- och att det här nu känns som det blivit värre.
Både att du känner så, och att du börjat skära dig- det är tecken på att du skulle behöva få ta hjälp kring det här. Det finns också bra hjälp att få kring olika problem man kan ha med ångest eller tvång så problemen kan minska igen.
Har du kunnat prata ännu med någon vuxen om allt det här som hände dig, och som känns jobbigt för dig? Det hade ju varit bra om du skulle kunna berätta för någon av dina föräldrar.
Om det känns svårt för dig att berätta om det som hände med dina vänner, så tänker jag att det viktigaste just nu är du försöker börja berätta om det som händer med dig.
Att du kan få fram att du mår dåligt och är ledsen, att du börjat skära dig och du fått jobbiga tankar om vikten.
Om dina föräldrar får veta så kan de också hjälpa till att kontakta psykolog på vårdcentralen eller din BUP-mottagning. Då får man ofta börja med att få komma på en bedömning.
Vid en bedömning får man hjälp att förstå mer om det som man känner är jobbigt. Då får man också råd om vilken hjälp eller behandling som man kan behöva för att problemen ska bli mindre igen.
En annan väg för dig att börja ta hjälp på egen hand är genom att vända dig till ungdomsmottagningen. Där kan man få börja prata om hur man mår genom en samtalskontakt.
Du skulle kan också ringa eller chatta med en kurator på BRIS och få stöd i hur du kan få vidare hjälp.
Lycka till!