Döljer hur jag mår
jag är en tjej på 13 år o jag mår psykiskt dåligt o har gjort de ett tag men e dock veldigt ducktig på att dölja det... jag slär mig imprinsip varje dag o äter mindre tränar mer röler i smyg och mer.... min mamma går inte o prata med för hon bryr sig ändå inte hon snackar ba om att hon gör saker rätt sen kommer jag o skär mig osv... orkar värkligen inte bo hrmma alt e liksåm skit här... när jag var hos min syster i en veka modde jag myke bettre..men när ja kom hem (hon o hennes kille kom till oss öber påsk) så började hon bete sig anorlunda en vad hon gjort hos sig o alt blev kaos så fortsatte skära mig... har värkligrn ingen att prata med... min pappa vill jag inte äns återupta kontakt me.. o har nestan inga vänner... jag vill värkligen flytta till fosterfamilj!
ja e hemma från skolan ofta för jag får ångest av saker så hänt där då jag blivit mobad sen 1an o misshandlad o mer... men börjat ta mig tillbacka för folk tvingar mig... skär mig bara jupare o jupare o mår semre o semre.... vilk dö varje dag och käner mej så oönskad oälskad mislyckad fet ful ensam m.m
Jag berättar sakerna för en tjej på snap men hon svarar inte direkt utan typ skiclkar tilbacka nott helt annat... vill ba dö o varit nära på att hoppa från fönster o framför tåg.. men nott har holt mej tilbacka men vet ej hur lenge de kommer holla...
Kurator, rektor eller nåm på skolan går ej att prata med då får mamma reda på efter som de e för "grovt" o då blir det kaos o hon blir arg på mig o då mår jag semre och skär mig jupare... de hender hela tiden jag berettat för non på skola...
Vet inte vad jag ska ta mig till... har ångest såver såååå dåligt o allt e ba kaos mamma e fan dum i huvet o en av mina systrar holler ba på att komentera hur j ser ut o shit.. mår såååå dåligt hemma....
(Förlåt för dålig stavning men somsagt är för de mesta hema sittare...)
har lust att ba dö nu förstör ju ba för allt o alla😭
T.p

BUP svarar:
Hej!
Du behöver inte be om ursäkt för hur du stavar. Det är innehållet i brevet som är det viktigaste. I skolan, där får dina lärare ha synpunkter på din stavning men för oss är det viktigaste att vi förstår hur du har det och att du tagit steget att skriva ett brev till oss. Bra initiativ du tog.
Du skriver att du döljer hur du mår. Att du inte vill berätta det för någon hur läget är. Mitt råd till dig att tänka och göra tvärtom. Att börja berätta och att inte försöka dölja hur du mår. Det är på det sättet du kan få hjälp och bearbeta allt som hänt i ditt relativt korta liv.
Det finns ju hur många saker som helst som visar på att du mår dåligt. Någon vuxen måste ju sett att något är fel. Du gör dig illa och skär dig i princip varje dag, du känner dig ensam. Har nästan inga vänner. Din pappa vill du inte återuppta kontakten med. Din mamma tycker du inte att det går att prata med. Du vill flytta till en fosterfamilj. Du har varit mobbad i skolan. Du har haft hög frånvaro i skolan. Äter mindre och tränar mer.
Du behöver släppa fram alla känslor du känner. Alla ensamhetskänslor. Att du är besviken på dina föräldrar. Att du känner dig ful, fet och misslyckad. Du behöver få höra att du duger och är en bra tjej. Höra att du inte är ett bekymmer och förstör för alla i din närhet.
Om du inte har en bra relation med dina föräldrar behöver andra vuxna finnas där för dig. Som kan ge dig stöd, tröst och beröm för att du kämpar på.
Du skriver att du inte vill prata med din skolkurator eller någon annan för att undvika att din mamma blir arg på dig. Du behöver berätta att du är orolig för din mammas reaktioner med den du samtalar med.
Ta det viktiga steget och börja berätta hur du mår för någon vuxen du känner och har förtroende för.
Tack för ditt brev och fortsätt skriva.
Lycka till!