Humörsvängningar i tonåren eller något annat?
Hej. Jag är en 15årig tjej, jag har mått psykiskt dåligt så länge jag kan minnas och haft riktigt grov depression då jag kan ha varit 1sek ifrån att ta mitt liv. Men bara över en natt så blir jag som en helt annan person, jag är glad, hypad och självsäker. Men samtidigt helt borta. Jag kan göra och säga saker som jag är helt omedvetna om.
I de perioderna som jag är sådär glad och hypad så kan det hända att jag inleder relationer med personer jag annars när jag är ”normal” inte skulle. Har förlorat många vänner för att jag ofta sagt taskiga saker omedvetet som jag sedan i efterhand fått berättat för mej.
Nu dethär året har jag dessutom börjat dricka alkohol för att slippa må dåligt. Vet att det inte är en lösning men hade annars tagit mitt liv för länge sen. Fast det är bara i de ”hypade” perioderna som jag dricker, röker osv. När jag är ”normal” sen så ångrar jag det och skäms för det är inte jag att hålla på med sånt.
Mina vänner kan ibland bli sura för att jag tex säger att jag inte vill dricka och bara blir allmänt off för dom uppfattar det som att jag bara vill göra saker när det passar bäst för mej och att jag sen bara dissar dem. Fast det inte är så och kan inte riktigt berätta hur det är eller säga tex att det är pågrund av att jag är psykisk sjuk då jag ej kollat upp det.
Jag har berättat för mina föräldrar hur jag mår och att jag har sånna perioder, men dom säger att det är pågrund av att jag är i puberteten, tonåring och att jag har massa hormoner nu. Alltså att det är helt normalt. Men jag märker på mina vänner och andra tonåringar att ingen beter sig så. Visst dom kan ha humörsvängningar men inte så pass som jag uppfattat mina.
Mina vänner har inte velat ta sitt liv, inte kunnat kontrollera sig och gör galna/konstiga saker omedvetet och sen i efterhand ångrat det och fått skit mycket ångest.
Hjälp är det nått fel på mej? Eller är det så som Mina föräldrar säger att det bara är för att jag ät tonåring?
Hållerpåbligalen

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om en del problem som jag själv tycker man ska ta på allvar. Ja, dina föräldrar har rätt i att tonåringars humörsvängningar kan vara en del av utvecklingen. Men jag tycker du beskriver mer.  Det betyder naturligtvis inte att det är något "fel på dig". Däremot menar jag att du brottas med svårigheter som är allvarligare än endast humörsvängningar i tonåren.
Vi kan börja med att du har mått psykiskt dåligt sedan tidigare med "grov depression" och var nära till självmord.  Har du fått någon hjälp då eller har det bara passerat obemärkt och du har gått vidare på egen hand? Det är viktigt för det kan finnas saker och ting som ligger kvar och kan vara en del av dina nuvarande humörsvängningar. Det är det ena.
Det andra är att du upplever "hypade perioder" när du gör saker som du senare ångrar. Under sådana perioder gör du inte bara saker som du på något sätt inte känner dig igen i, utan att du också tar till alkohol. Du är klok nog att veta att detta inte är bra men det ingår i ditt "hypade" beteende. Hit hör att du kanske också umgås med vänner som möjligen drar dig in i en alkoholkonsumtion som du själv inte tycker är bra men du gör det för deras skull.  I så fall är det värt att ta en fundering på vem som viktigt för dig: du själv och din psykiska hälsa eller sådana kompisrelationerna som du själv ser har en dålig inverkan på dig.
Jag vill inte heller överdramatisera allt detta. I vilken proportion det är tonårssökande efter äventyr och självmedicinering mot dåligt psykiskt mående eller något annat kan jag självklart inte säga något om.
Men jag ser det som tydligt och nödvändigt att du ska reda ut dessa frågor med professionell hjälp. Jag tycker inte att problemen ska eller får bagatelliseras. Jag tycker att du ska säga till dina föräldrar att du har skrivit till oss och du fick rådet att söka professionell hjälp.
Det första steg jag föreslår att ni eller du på egen hand - om dina föräldrar inte bistår dig - tar kontakt med vårdcentralen. De flesta vårdcentraler har numera mottagning för psykiska problem. Ring och fråga.
Ett annat alternativ är att du själv tar kontakt med ungdomsmottagningen där du också genom samtal kan reda ut vad det handlar om och planera vidare utifrån det som kommer fram under samtalen. Om du bor i Stockholm kan du också börja med att vända dig till mariaungdom.se där ungdomar som riskerar bland annat alkoholberoende kan få hjälp. Men tänk också på att skolkurator eller skolsköterskan kan vara en viktig person som hjälper dig på vägen att förstå vad du behöver i framtiden för att komma till rätta med dina problem.