Orkar inte med mitt liv
Hej! Jag är en tjej på 15 år och har mått psykiskt dåligt i flera år har bla skärt mej och stått på kanten av en bro flertal gånger och tänkt hoppa. Jag har nu fått nog o vill verkligen inte leva längre. Jag har gått till en kurator på vårdcentralen men kuratorn sa att jag inte behövde prata med hen eller någon psykolog då hen påstod att hen inte tyckte att jag verkade deprimerad. Hjälp!? Vill ej ta mitt liv men orkar inte med att må såhär längre.
Ganskasådeprimerad

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev skriver du att du mått dåligt i flera år. Att du inte orkar med att ha det så här längre. Du vill inte ta ditt liv men känner att du tröttnat på att må så här. Bra att det fanns krafter sparade till ett brev till oss. Jag blev glad att läsa att du inte vill ta ditt liv och förstår att dina år då du mått dåligt påverkar dig jättemycket.
När du träffade kuratorn på vårdcentralen kunde du då öppna upp och berätta hur du innerst inne mådde? Om din känsla av hopplöshet och att du går och bär på tankar på att inte vilja leva? Fick du fram det budskapet? Förstod den du pratade med hur dåligt då mådde? Ibland är det inte lätt att få fram det man vill säga. Man behöver träffas några gånger för att lära känna varandra. Bli bekväm i samtalsrummet.
Om du upplever att du inte var redo att avsluta samtalskontakten, att du skulle behöva prata med någon igen måste du återigen ta kontakt med vårdcentralen eller ungdomsmottagningen om det finns någon i närheten där du bor. Fortsätta kämpa!
Ibland blir det fel bedömningar men då är det viktigt att du står på dig. Tar stöd av dina föräldrar eller någon annan vuxen du har förtroende för och höjer rösten. - Jag behöver mer hjälp!
Jag tycker att det är allvarligt läge då man tänkt tanken om att inte vilja leva. Att du gått upp på bron. Stått där en stund, tänkt hoppa och lyckligtvis ångrat dig. För mig är den handlingen ett rop på hjälp och hjälp behöver du för att komma vidare. Återfå hoppet om att livet kan var bra eller i alla fall ok.
Hoppas mitt brev till dig gör dig starkare att återigen söka hjälp.
Lycka till!