Spyr typ upp allt jag ätit
Hej!  Jag är 13 år och 162 cm ungefär. Väger ca xx kg men har på senaste tiden börjat gå ner mer i vikt. Jag har börjat tänka mer på vad jag äter och hur mycket kalorier det är i saker. Nästan alltid efter jag ätit något så spyr jag typ upp allt igen. Om jag kanske har gått upp nått gram får jag panik och jättemycket ångest, vilket leder till att jag stoppar fingrarna i halsen och spyr upp för att gå ner i vikt. Jag undrar om jag har en ätstörning eller om jag håller på att få en ätstörning?

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga.
Det här du berättar om -att du framkallar kräkningar efter du har ätit, och att du har jättemycket ångest över vikt och mat - det brukar stämma med de problem många berättar om vid ätstörningar.
När man misstänker att man kan ha fått en ätstörning så är det alltid bra att få gå och kollat upp det. Då kan du få hjälp att få göra en så kallad bedömning, där man noga går igenom hur du mår.
Jag blir orolig över att höra att du försöker kräkas upp nästan allt du äter. Det är nämligen så att om man kräks ofta så kan kroppen ta skada av det i vissa fall. Jag menar inte att skrämma dig, men det låter viktigt att du får hjälp med det här.
Det är inte någons fel att man hamnar i att få problem med ätstörningar. Ibland skäms man eller blir orolig för att berätta. Hur ser det ut för dig? Har du försökt prata med någon, eller är det bara du som vet ännu?
Du ska veta att du inte är ensam om att må så här. Du kan få bra hjälp så du steg för steg kan komma ur den här ångesten igen.
Det hade varit bra om du kunde berätta om det här för dina föräldrar. Jag tror det vore bra om du kunde säga som du berättade för oss- att du fått jättemycket ångest över vad du äter och att du kräks. Då skulle också dina föräldrar kunna hjälpa dig att kontakta vården. Även föräldrarna kan få hjälp med rådgivning så de kan stötta dig hemma på ett bra sätt.
En del tycker att det känns lättare att börja ta hjälp genom  sin skolsyster eller skolkurator. Det kan vara ett alternativ, om du skulle tycka att det blir svårt att själv säga till någon av dina föräldrar?
Ett annat sätt att få mod att berätta är att börja ta stöd genom Ätstörningszonen.
Lycka till!