Kan inte kontrollera mig själv när jag blir arg
Hej. Jag är en sextonårig tjej som behöver hjälp. Jag känner inte längre att jag har kontroll över min egna kropp. Det jag mår sämst över är att jag klarar verkligen inte att kontrollera mig själv när jag blir arg och börjar slåss. Än så länge har jag kunnat hindra mig utanför familjen men varit nära. Oftast är det när mina föräldrar som kritiserar mig t.ex. betyg eller inom min sport. De tycker inte att jag anstränger mig som jag kan hålla med om men jag har bra merit (275) och det går bra för mig i sporten (landslag). Jag kan inte höra att de säger något bra bara dåliga saker. Dessutom upplever jag det svårt att läsa nu som jag inte gjort tidigare och börjar fundera på om jag har någon diagnos? Jag hade en jobbig period för några år sedan när jag inte längre såg meningen med livet och var mycket nära att avsluta det. Det är inget jag berättat för mina föräldrar och de tror att jag aldrig mått eller kan må dåligt. Min mamma talar bara om för mig hur jag gör så att hon inte vill leva. Det gör mig ledsen att hon inte kan se mig mer när jag fortfarande kämpar för att finna en mening med livet. Snälla hjälp mig jag vill inte skada någon! Har jag en diagnos? Har jag blivit galen? Det här är min sista utväg för jag klarar inte mer nu.
Tjej som blivit galen

BUP svarar:
Hej!
Det raka svaret på din raka fråga är: nej, det finns ingenting i ditt mejl som tyder på att du skulle ha blivit galen. Och även om det är omöjligt att säga någonting om någon diagnos utifrån en kort beskrivning skulle det du beskriver aldrig utgöra grund till någon diagnos.
Det som framgår av dina rader är att du är en rätt så högpresterande tjej. Det verkar vara faktiskt gott nog att du skulle få bekräftelse och beröm och inte bara kritik av dina föräldrar. Det säger jag oavsett om du skulle kunna anstränga dig mer eller inte.
Det är lätt att se att du är besviken för att du inte får det belöning och bekräftelse av din familj som du törstar efter. Det är en stor frustration för dig. Och frustration väcker ofta ilska eller i vissa fall djup ledsenhet, nedstämdhet eller omväxlande dessa känslomässiga svar. Det är inget sjukligt med det. Det är helt förståeligt.
Du ger ett intryck av att ni har konflikter som ni i familjen inte  hittat något bra sätt att hantera. Det är inte så bra när ett barn behöver höra av sin mamma eller pappa att hon eller han gör livet svårt för föräldrarna. Sådana uttalanden brukar bara stegra starka känslor - ilska eller ledsenhet - och leda till riktiga stormar i familjen. Kanske hänger din tidigare jobbiga period i livet när du allvarligt brottades med meningslöshetskänslor ihop med samma familjesituation.
Jag ser att du vill ta ansvar för ditt beteende och det är starkt av dig. Men det är också klart att du ska få hjälp och stöd för att få kontroll över dina starka känsloreaktioner.
Det finns två vägar att gå. Den ena är svårare men antagligen skulle vara det bästa att välja. Som jag sa ovan verkar det så att du och mamma har ett olyckligt samspel hur ni hanterar ära konflikter. Konflikter uppstår alltid mellan minst två eller flera parter och då behöver man tillsammans få hjälp att lära sig ett bättre sätt att förebygga och hantera konflikterna.
Om det är tänkbart för dig, försök att ta ett samtal med mamma och pappa när ni är lugna och definitivt inte mitt uppe på ett bråk. När du kan säga att du mår dåligt av  atmosfären, att du vill ändra på det, att du är beredd att ta ditt ansvar men också att du skulle vilja få bekräftelse och erkännande av det du gör rätt och bra.  Du kan säga kanske att du har skrivit till oss och du fick rådet att ni som familj tillsammans ska få familjesamtal för att reda ut dessa frågor. Ofta räcker det med några sådana samtal på kommunens (socialtjänstens) familjerådgivning föra att nå en förändring.
Om detta inte är möjligt behöver du ändå få stöd och hjälp. En väg är att du vänder dig till skolkurator. Hen kan eventuellt även stötta dig i att tala med dina föräldrar. Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen. På nätet kan du chatta och få vidare vägledning samt råd på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Om du följer något av mina råd kommer du att få bättre förståelse för dina egna känslomässiga reaktioner och därigenom får du även bättre kontroll över ditt beteende. Du har uppenbarligen alla goda förutsättningar inom dig för att nå dit.