Mår dåligt över min bror
Hej:( vet inte hur jag ska förklara dettta men mpr dåligt över min bror:( han håller på med mig hela tiden, retar slå allt:( så har tagut en sax och lagt under min madras och gör illa med mig när jag är sjiälv. Rispar bara mig och är typ sugen på att avsluta mitt liv och att äta mat. Men vet inte vad jag ska göra.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Oj, vilken jobbig situation du har med din bror. Så får man absolut inte bära sig åt. Det är förbjudet att slå någon annan. Vuxna får inte ge sig på barn, men inte heller får syskon ge sig på varann. Du skriver ingenting om dina föräldrar, om du bor med en eller två personer. Vet de/den du bor med om att din brorsa bär sig illa åt mot dig? Har de gjort något för att skydda dig? Eller har de ingen aning? Har ni hållit det hemligt?
I allmänhet brukar föräldrar skydda sina barn och om det är så att de inte vet hur du har det är det jätteviktigt att du berättar. Annars kanske det finns någon vuxen du litar på, en släkting, en lärare, skolsyster, som du kan vända dig till. Så klart att det är läskigt att berätta för någon utanför hur man har det i familjen, men det är nödvändigt. Så här kan det inte fortsätta.
Inte nog med att din bror gör dig illa. Du gör dig själv illa också! Det känns så sorgligt att läsa att du ligger ensam i din säng på natten och rispar dig med en sax. Det värsta med att hålla på och skada sig själv är att det blir bara värre. Det brukar vara så att oro och ångest gör att man testar att rispa och att problemen då tillfälligt minskar. Sen brukar ångesten komma tillbaka och vara ännu starkare, så man rispar ännu mer.
Du ska sluta skada dig själv! "Lätt för dig att säga" -kanske du tänker nu? Jag menar inte att du har kraften att sluta på egen hand. Det är som att jag skulle be dig att lyfta dig i håret och det kan ju ingen människa! Du måste be om hjälp, i första hand av dina föräldrar, precis som när det gäller din brorsa. Fungerar det inte med dem, vänd dig till en pålitlig vuxen, som till exempel skolsyster. Då behöver du berätta både om att din bror skadar dig och att du gör dig själv illa!
Om det tar emot kan du börja med att vända dig till Bris. Du kan ringa, chatta eller mejla med dem. En sida som handlar om självskadebeteende är Shedo. De har bland annat färdighetslistor som man kan använda för att stå ut att inte skada sig.
Var modig! Sök och ta emot hjälp! Var rädd om dig!