Funderat länge på om jag har en diagnos
Hej jag heter kevin o är 16 år. Jag har funderat länge om jag är bipolär elr ngt liknade, min mamma och ett flertal i min familj är bipolära och ibland kan jag bli väldigt aggressiv under vissa perioder och extremt deprimerad, iband tänker jag inte ett skit innan jag gör vissa saker o i efterhand fattar inte vf jag gjorde sakerna. Ja har skadat mej själv grovt flera gånger och försökt tagit livet utav mej flera gånger. Adhd går också i familjen (nästan alla i min familj har de) och funderar på om jag också har de för alla i min familj tror jag har de o tror jag har de. Tror ni att ja kan ha ngt utav dom elr om jag bara har en utav dom elr ngt liknade. Tack
Kevin

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att kunna svara på din fråga utan att veta mer om dig.
Du beskriver dig själv som att du pendlar mycket i humöret och kan vara så impulsiv att du gör saker som du inte själv förstår varför du gjort. Och du har mått så dåligt att du skadat dig själv grovt och försökt ta ditt liv.
Du ska absolut vända dig till någon som kan hjälpa dig förstå mer om orsakerna till att det är så här. Båda de diagnoser du undrar om du har har en viss ärftlighet. Men man påverkas ju också känslomässigt av att leva i en familj där många har dessa diagnoser.
Din fråga om varför du mår som du gör är viktig. Jag tycker du ska vända dig till någon som kan hjälpa dig att förstå mer. Då kan du också få det stöd som kan göra att du mår bättre.
Tillsammans med dina föräldrar kan du vända dig till BUP. Dina föräldrar behöver vara delaktiga i kontakten men du kan också få tala med någon själv. Där kan de bedöma om de svårigheter du beskriver kan beskrivas i någon diagnos.
Lycka till!