Min bästa vän är min lärare
Hej! Jag är en tjej på 15 år och i sommras fick jag en bästavän, han heter Tobias och han är min lärare... Det låter säkert jätte konstigt att min bästavän är min lärare men aa. Vår relation är den bästa relationen jag någonsin haft med en person. Vi båda har adhd och dem är VÄLDIGT lika varandra, dem påverkar varanda jävligt mycket (man kan säga att vår relation har väldigt mycket med känslor och göra), vi har haft/har samma probelm med måendet, hemma livet och massa annat... Jag älskar han verkligen.
Men nu på sista tiden har vår relation blivit total kaos, han har fått problem där hemma, är typ sönder stressad, mycket och göra i skolan en jobbig adhd unge som inte fattar att han behöver lite utrymme ibland (den ungen är jag).
Vår relation just nu går upp och ner hela tiden. Jag tycker att det känns som att den Tobbe jag kände är borta och det vet han om och det kan han hålla med om lite... Jag upplever det också som att han skiter i mig, att han ljuger för mig och massa annat, men det tycker inte han och när vi försöker förklara för varandra om allt så slutar det alltid med bråk och att jag blir piss förbannad och ledsen på han... Jag är ganska så grov i munnen och säger exakt det jag tänker och när jag gjort det mot Tobbe innan har jag fått dåligt samvete och sagt förlåt och allt men nu så jag kan säga hur mycket som helst utan att må dåligt. Som idag på språk valet så skrev jag på tavlan och det jag skrev va: "USCH FÖR DIG! OCH DITT ÄCKLIGA BETEENDE! usch för att du ljuger och bara skiter i allt du tycker är jobbigt och sårar folk för det och att du inte bryr dig!" och andra saker som jag sa till han... Jag har förklarat exakt hur jag känner mig och allt och han bryr sig inte, hans svar är alltid likadana och han skyller typ alltid på sin jävla adhd..... Och massa annat som jag inte pallar skriva.
Jag vill inte ha det så här, jag vill inte hata han, jag vill inte att han ska hata mig/skita i mig/ljuga för mig men han fattar inte det, när jag säger att jag inte vill ha det så här så säger han alltid "allt är bara bra! chilla!" men han fattar inte att allt är inte bra, iallafall inte för mig och att jag inte kan chilla för han nu mera är en främlig för mig... Han va min bästavän, min förebild men nu är han inget, bara en människa jag hatar... Varje gång jag försöker prata med han blir det bara kaos... En gång fick jag han till att nästan börja böla för att våra känslor är så starka... Och för ett tag sen så när vi pratade om allt efter vi slutat så sa han någonting sen "för att det inte är någon här som jag gillar så mycket som dig" och just då blev jag skit glad men nu i efterhand känns det som att han ljög för om han skulle gjort det hade han försökt lösa allt mellan oss...
Detta blev säkert jätte förvirrande men aa...

BUP svarar:
Hej!
Du slutar ditt brev med att säga att detta nog blev jätteförvirrande. Kanske är det så du själv känner. Starka känslor och kaos. Och svårt att hitta någon väg ut.
Du säger att det säkert låter konstigt att din bästa vän är lärare. Ja det gör det. Det låter som något som blir svårt och förvirrande för dig. Förvirrande för att din lärare går ur sin roll och blir en kompis som talar med dig om sitt eget liv och sina egna känslor. Förstås är det lätt för dig att bli förälskad  och också kanske se honom mer som en pojkvän?
Du behöver tala med någon vuxen om ert förhållande. Du mår inte bra av den här förvirringen och alla starka känslor.
Har du kunnat tala med dina föräldrar? Kan de stödja dig?
Det vore bra att du talade med någon i skolan som skolkurator.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Och du kan ringa till BRIS och tala med en kurator där.
Tala med någon nu!