Börjar gråta varje gång någon frågar hur jag mår
Hej, jag är en tjej på 16 år. Jag vet inte hur jag mår och varje gång någon frågar hur jag mår kan jag inte svara, jag börjar även gråta varje gång men jag vet inte varför. I 7an var jag deprimerad för jag flyttade till ett ny stan, jag tappade kontakten med mina gamla kompisar och jag började i en hemsk klass. Hur jag då kände, börjar jag känna nu igen, man kan säga att mitt liv är en bergochdalbana och nu börjar vagnarna åka neråt igen. Det händer väldigt mycket i mitt liv just nu, min mormor gick bort innan jul, jag tappar kontakten med vänner och jag har egentligen bara en som jag hänger med. Min syster flyttat hemifrån och hon betyder väldigt mycket för mig och min mammas jobb gick i konkurs så hon har inget jobb och det är jobbigt att se henne lida över det.
Jag vet inte vad jag ska göra, kan ni hjälp mig?
T

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev!
Du skriver att du inte vet hur du mår, men för mig blir det tydligt att du inte mår bra. Det handlar mycket om sorg och saknad. Du förlorade dina kompisar i en väldigt känslig ålder i utvecklingen, när du flyttade till en annan stad. Du tappade kontakten med vänner. Din syster, som är viktig för dig, har flyttat. Mamma har förlorat jobbet och du lider med henne.
Det svåraste just nu tror jag är att din mormor har dött, både för dig, din mamma och din syster.
Nu känner du igen de känslor du hade när du var deprimerad i 7:an, berg- och dalbana och vagnar som är på väg ner. Jag får en känsla av att du har en bra relation med din mamma och det är ju tydligt att du bryr dig mycket om henne. Det är vanligt att barn tar stort ansvar för sina föräldrar och så är det nog med dig också, när du ser henne lida. Kanske du inte vill berätta för henne hur du mår för att inte tynga henne ännu mer. Kanske har hon fullt upp med sitt eget att hon har svårt att ta in hur illa det är med dig.
Men även om din mamma har det kämpigt själv just nu, så vet jag att de allra flesta föräldrar vill hjälpa sina barn och vill veta om de har det svårt. Så berätta för din mamma och kanske också din syster.
Eftersom du har varit deprimerad tidigare och du känner igen problemen, tycker jag det är viktigt att du får snabb hjälp nu. Om du fick hjälp förra gången, tycker jag du/ni ska vända er till samma ställe. Annars kan du vända dig till närmaste ungdomsmottagning. Här kan du läsa mer: Umo
Trots att livet är dystert just nu har du mycket i livet att vara glad över, din syster, din mamma, din vän. Jag vet också att livet blir ljusare igen. Det kommer inte alltid kännas så här tungt.
Jag hoppas du får bra hjälp. Lycka till!