Vad händer med min bror om jag placeras i familjehem?
Min mamma slår mig och jag vill inte gå hem. Vad händer med min bror om jag går till socialen och sedan placeras i familjehem? Kommer socialen att ta honom från mamma då? Mamma har inte gjort något mot honom bara mot mig.  Kan han fortfarande bo hemma om jag går till socialen och berättar att min mamma slår mig? Han har det bra hemma. Mamma gör inget aggressivt mot honom.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Din mamma får inte slå dig och hon måste få hjälp att sluta göra det. Det är som du själv redan vet socialtjänsten som kan ge sådan hjälp.
Hur socialtjänsten kommer att göra är svårt att säga. I första hand försöker de nog ge din mamma stöd så att hon kan lösa situationer utan att slå. Om det inte går kan de överväga familjehemsplacering. Om din bror har det bra hemma finns det inte skäl till att han inte kan bo kvar.
Det är starkt av dig att vara beredd att berätta om hur du har det hemma. Försök att inte känna skuld för att du berättar. Föräldrar får inte slå sina barn. Om de ändå gör det ska man berätta. Socialtjänsten gör då en bedömning/ utredning av er situation hemma om vad som behöver göras.