Hör röster
Hör röster. Det är svårt att förklara och jag pratar inte med nån om det. Pratar om mig själv i tredje person utan att äns tänka på det. Vill inte bli sedd som konstig. Detta blir bara värre och värre. Om jag är schizofren, går det att bota?
Signe

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga till oss!
Jag förstår att du är orolig över det som du beskriver att du tycker att du hör röster. Ibland är det så att det kan kännas som att man hör röster när man själv tänker. Men jag vet ju inte hur det riktigt är för dig.
Jag förstår på ditt brev att du också undrar över om du är schizofren. Om du har sådana tankar tycker jag det låter viktig för dig att du får prata med någon som kan och är van vid sådana frågor som du har.
Du behöver börja med att prata med dina föräldrar. Då kan ni sedan tillsammans kontakt BUP. På BUP är detta en fråga som man är van vid och där vet man hur de och ni skall gå vidare för att ta reda på vad som är bekymret och hur du bäst skall kunna få hjälp. Vänta inte med att ta tag i detta. Du behöver inte känna dig ensam i detta och det finns bra hjälp att få.
Lycka till!