Får ångest på helger och lov
Tror jag har börjat få ångest på helger och lov.
Jag är en tjej på 15 år. Den senaste månaden har jag mått lite sämre än vad jag brukar och har känt mig orolig, stressad och ensam på ett sätt jag aldrig har känt på för ut.
När jag inte vet vad jag ska göra eller har ett schema över dagen som man har i skolan blir jag extra stressad, får en klump i magen och kan inte slappna av. Jag får dessa känslorna på fredagar sen fortsätter dom tills på måndagarna och i bland så drar dom ut även på vardagar. Jag blir deppig när jag vet att det börjar närma sig helgen och det blir särskilt jobbigt nu när det snart är sommarlov.
Jag har inte dom kompisarna som tycker om att hitta på saker och min kille brukar vara med sina kompisar under helgen och jag vill inte vara klängig, för vill att han ska kunna ha egen tid med sina kompisar.
Så det blir oftast att jag ligger hemma i min säng och börjar tänka på betyg och framtiden, har inte dom bästa betygen så det känns bara jobbigt att tänka på det.
Några gånger har det blivit att jag bara faller ihop på golvet och skrikgråter, när jag sen ska förklara för mina föräldrar hur jag känner kan jag inte längre beskriva mina känslor.  Det har ibland gått så långt att jag börjar skada mig själv, men försöker så gått som jag kan att motstå det när jag får dom tankarna.
Det börjar bli jobbigt, för på helger ska man ta det lugnt och ha roligt men jag mår bara  dåligt. Det är liksom bara dom dagarna jag inte behöver tänka på skolan. Har sen märkt att jag har börjat prestera dåligt på mina prov under denna månaden jag har känt så här.
Går i slutet i 8:an nu och efter sommaren så ska man börja välja gymnasie och är rädd för att jag inte ska komma in på det jag vill.
Jag vet inte om det jag har är ångest eller något sånt. Har läst på lite om ångest och har vissa symtom som passar in, och i så fall ska man gå och prata med någon och hur ska jag hantera det?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Jag tror inte du är ensam om att tycka att helger och lov kan vara riktigt jobbiga.
Det låter som du känner dig lite för ensam just nu på helgerna-mer än du mår bra av? Du nämner att dina vänner inte brukar vilja hitta på så mycket tillsammans på helgerna och att din pojkvän brukar försöka vara med sina vänner då.
Men det är mest den senaste månaden som du märkt att du mått sämre. Men kanske har dina vänner och din pojkvän fungerat ungefär likadant tidigare?
Därför undrar jag om det också kan vara andra saker som gjort att du haft mer känslor av stress och oro senaste månaden. Vad tror du?
Dels tänker jag på dina funderingar om framtiden och kommande gymnasieval. Att du har en del orostankar för dina betyg - kan det göra att du känner dig mer stressad och orolig just nu?
Det är väldigt vanligt att unga tycker att övergången från högstadiet till gymnasiet kan vara jobbig på olika vis.
Det andra jag tänker på är att man många gånger under tonåren kan gå igenom perioder där man känner sig lite mer ensam och vilsen. Men det kan ändå vara jobbiga faser att ta sig igenom. Är det något som du tycker kan stämma in på dig?
Känslor av oro och stress känns ju ofta av i kroppen. Som den här klumpen i magen du nämner, och att du får en känsla att du inte kan slappna av. Det kan i sin tur göra att du inte kan slappna av lika lätt på helger och lov som du kanske gjorde tidigare?
Att ha saker planerat för dig själv på fria dagar kan hjälpa dig att få tankarna mer på de aktiviteter du kan göra. Det kan hjälpa till så du inte alltför ofta hamnar i tankar på framtiden - och kanske oroar dig mycket?
En hjälpsam sak kan vara att göra en enkel plan över dina helger. När du ska stiga upp och vad du kan göra på förmiddagen, eftermiddagen och kvällen. Lite som ditt eget schema.
Det kan vara bra om du får göra något som du är intresserad av, men kanske inte haft så mycket ro till under veckan. Finns det olika saker som du kunde gilla att göra lite mer av?
Kanske skulle du vilja börja göra någon aktivitet eller träning i någon klubb eller med en grupp jämnåriga?
Men jag tror också att det kunde vara bra om du fick möjlighet att prata mer om dina känslor och tankarna med någon.
Du skulle också kunna söka en samtalskontakt genom ungdomsmottagningen. Särskilt om du börjar få tankar på att skada dig.
Då är det klokt att du också tar hjälp av en utomstående.
Om du vill skulle du kunna pröva att kontakta Tjejzonen
De ger stöd över nätet och genom andra aktiviteter.
Lycka till.