Kan verkligen inte styra mina känslor när det väl gäller
Hej!
Jag misstänker att jag kan ha någon form av borderline eller kanske bipolär sjukdom. I skolan har vi precis jobbat med dessa sjukdomarna och jag känner igen mig så mycket på symptomen till båda två.
I nuläget har jag ett jättestort problem med att hantera mina känslor och det är jag själv som mår dåligt över det. Jag har en pojkvän och vi har varit tillsammans nu i snart 1 år, det händer väldigt lätt att vi kan bråka om små saker som att han har glömt något t.ex. eller att han säger något men sen inte gör det.
Och då blir jag jätte förbannad på honom, jag får ett sånt hat och visar agg mot honom, det känns som att jag inte kan styra mina känslor. När jag väl är arg så finns det ingenting som kan göra mig "vanlig" igen, utan det är något i min hjärna som styr mig till att skriva hemska saker till honom för att "straffa" honom för sina misstag. Då blir han ledsen såklart men i stunden så bryr jag mig typ inte om något annat än att visa min ilska på honom och visa att han gjort fel. Sen efteråt när jag vunnit bråket blir jag helt motsatt, jag gråter och ber om ursäkt för att jag blev arg och känner en sån skuld att jag sårat honom och tänker hur kan jag vara arg på honom för en så här liten sak. Men efter minsta lilla som gör att jag blir sur/arg börjar allting om och jag får starka hat känslor mot honom, det enda jag vill då är att skada honom.
Det är så sjukt jobbigt för det skadar bara mig själv att hela tiden gå runt med det här hatet i bakfickan som kan bryta ut närsomhelst, men jag kan verkligen inte styra mina känslor när det väl gäller. Det konstiga är att jag bara är så mot honom eller när han gör någonting jag inte riktigt tycker om. Vi lärde oss att borderline kan ligga till grund med att man vuxit upp med dubbla budskap, och det tror jag kan stämma in här då jag nyss börjat gymnasiet med nya vänner. Där är det en bossig tjej som säger att killen ska vara som en gentleman och uppvakta dig och göra allting för dig om han verkligen älskar dig, samtidigt har jag lärt mig ifrån mina föräldrar att man inte ska förvänta sig för mycket av en kille utan att acceptera han som han är. Kan detta ligga till grund till att jag inte kan kontrollera mina känslor kring honom?
Jag gillar tyvärr inte hans familj heller för de utnyttjar både mig och honom hela tiden och manipulerar oss till att få oss att göra som de vill, jag kan ju kontrollera det och inte gå på vissa saker men han är ju uppvuxen med det och gör allt som de säger. Detta har fått mig att skapa ett stort hat mot hela hans familj och varje gång han gör tjänster till dem som de kunde gjort själva som att diska undan efter maten eller hämta saker. Så varje gång han gör onödiga tjänster för de blidas det ett så stort hat inuti mig och det drabbar ju bara mig själv eftersom jag mår dåligt över att ständigt känna detta hatet för ingenting. Jag vill ju att han ska stå på egna ben och säga emot men jag blir så irriterad när jag inte kan påverka och hans familj bara driver runt honom som en vante.
Vad ska jag göra? Jag är trött på att ständigt må såhär, det påverkar mina insatser i skolan för jag lägger så mycket tid på att försöka hålla tillbaka mina känslor. Hur ska jag kunna återfå kontrollen över känslorna, så jag inte behöver vara jätte arg ena sekunden och sen skämmas över att jag betett mig så illa?
T

BUP svarar:
Hej T!
Det du skriver om är en ganska konfliktfylld relation till din pojkvän och till hans familj. Om familjen skriver du att de utnyttjar och manipulerar både dig och din pojkvän och att det väcker hatiska känslor hos dig.
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att du blir upprörd av det och känner ilska och vrede mot personer som beter sig på det viset mot er.
Sedan skriver du inte några detaljer om vad som orsakar konflikterna mellan dig och pojkvännen. Men ditt egentliga tema är inte relationen utan att du inte riktigt förstår varför du får så extremt starka hatiska känslor av konflikterna och att du ångrar och skäms när det blir så. Det är verkligen insiktsfullt av dig.
Problemet som jag ser, är att du förväxlar dina starka känslor mot en enskild person och hans familj med tunga psykiatriska diagnoser som borderline och bipolär sjukdom.
Men du går in i en fälla när du tror att ifall vissa symptom passar på en person (dig) så har du en viss psykiatrisk störning. Så är det inte!!!
Du har läst om dessa tillstånd i skolan. Men det händer tyvärr ofta att ungdomar - inte bara i skolan - utan också på nätet "testar" sig själva och känner igen sig i olika diagnoser.
Men att ställa en psykiatrisk diagnos kräver en ingående utredning om uppväxt, om viktiga händelser och omständigheter i livet, relationer till många andra och jättemånga andra faktorer. Sedan efter en sammanvägning av alla dessa faktorer kommer den som utreder fram till en diagnostisk bedömning. Detta kräver en mångårig professionell utbildning.
Det är tyvärr inne just nu att tänka i diagnoser, men det leder fel. Det rätta är att du med hjälp av en professionell person försöker förstå hur era konflikter uppstår, vad det är som är mest provocerande för dig, vilka sammansatta känslor du har bakom din starka ilska och så vidare.
Men starka känslor, vilka de än är, är ingen psykiatrisk störning.
Ditt mejl visar att du är en person som har insikter och har en kritisk, undersökande relation till sig själv. De är väldigt, väldigt viktiga, goda egenskaper.
Mitt förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal.
Möjligen kan även kuratorn i skolan erbjuda dig sådana samtal.
Dina just nämnda värdefulla egenskaper ger dig goda förutsättningar att komma till rätta med vad du känner och hur du ska kunna få bättre kontroll över ditt känsloliv.
Jag vet för lite om dig för att jag skulle kunna säga något om någon diagnos i ditt fall. Men utifrån det du beskriver i ditt mejl vill jag säga att samtalen är viktiga, men diagnoserna kan du lugnt lämna åt sidan tills vidare.