Tror jag har en depression
Hej jag tror jag har en depression,jag har gjott flera tester online och alla har sagt att jag är. Jag har också självmord och ett slags skadebetende. Men mima föräldrar tror inte jag har en depression. Vad ska jag gör? Jag vill verkligen få veta om jag är...
TheOtakuNeonPaj

BUP svarar:
Hej!
Jag kan förstå att frågan är intressant för dig och det var bra att du pratade med dina föräldrar. Mitt råd till dig är att vara envis och att samtala flera gånger med dina föräldrar om hur du mår. För mig skulle det viktigaste vara att veta hur du mår. Både fysiskt och psykiskt. Jag skulle fråga vad som gör dig ledsen och vad som gör dig glad. Om det finns något som oroar dig eller som du är rädd för. Hur du sover på natten och frågor runt kost, motion och kamrater.
Frågan depression eller inte skulle få vänta.
Nu när dina föräldrar inte tror att du är deprimerad. Hur gick deras resonemang? Vilken respons fick du? Tycker dina föräldrar att du är som du alltid brukar vara eller tyckte dom sig se en mer ledsen tjej?
De kanske har märkt att du inte orkar träffa kamrater lika ofta och är mer på ditt rum. Det viktigaste är att ni förstår varandra. Att du känner dig sedd och bekräftad. Att ni kommer fram till vad du behöver för stöd.
Hur man mår på insidan behöver inte märkas på utsidan. Det är därför det är så viktigt att berätta hur man mår. Inte bara en gång utan flera.
Den du pratar med måste också få tid att smälta allt och sedan reagera.
Om man känner sig nedstämd och har tankar på att inte vilja leva (och kanske även gjort sig illa) då är det allvarligt. Då måste du prata om det med någon vuxen. Så fort som möjligt.
Gärna med dina föräldrar, eller din skolkurator, din tjejkompis förälder eller någon granne, eller släkting (du märkte säkert att jag skulle kunna räkna upp hur många som helst).
Det viktigaste är att du börjar berätta för någon om hur du mår psykiskt.
Du kan parallellt som du pratar med dina föräldrar berätta för din mentor eller någon i elevvårdsteamet hur läget är.
Lycka till.