Vad ska man göra för att få bort depression?
Jag är 12 år gammal och mår verkligen jätte dåligt! Det är så många anledningar men kan inte sätta ord på den största ! Vad ska man göra för att få bort depression och den jätte dåliga känslan? Liksom jag har självskadebeteende och kan inte prata med någon om det...
Lisa

BUP svarar:
Hej Lisa!
Tack för att du skriver till oss.
Du nämner att det finns många anledningar till att du inte mår bra. Betyder det att det har hänt flera jobba saker i ditt liv?
Du är inte ensam om att hamna i självskada när man kämpar med svåra känslor.
Men det bästa vore om du hade någon att prata med. Någon som kunde hjälpa dig så du inte behöver känna dig så ledsen och må så här dåligt.
Finns det någon i din familj som det går att försöka berätta för, att du inte mår bra?
Jag förstår att du känner att du inte har kunnat prata om det här ännu.
Men fastän det kan kännas svårt i början att öppna sig, så brukar det ändå kännas bättre sen när man inte ensam bär på allt inom sig.
Då kan du också få mer hjälp av vuxna - av personer som är vana att hjälpa barn och unga med både depressioner, självskada och andra problem.
Du behöver inte egentligen vara rädd- för du kan ta hjälp steg för steg -tills du känner att det går lättare att prata om det.
En sak som du skulle kunna börja med, är att chatta eller ringa anonymt och prata med en kurator på BRIS.
Då kan du möta någon som är van att hjälpa till och som kan lyssna på dig.
Du kan också få råd som kan hjälpa dig vidare.
Om du känner att det finns någon vuxen i skolan som du skulle kunna prata med. Det kan vara en lärare eller någon i Elevhälsan, alltså skolkuratorn eller skolsystern.
De är vana att hjälpa till när man inte mår bra.