Finns det "egen remiss" till BUP?
Om jag har haft mycket problem med känslor under dom senaste åren som sätter mig i svåra situationer som får mig att måd luft. Och om detta har lett till omgående depressioner, självskadebeteende, missbruk av slag och tankar på att ta mitt Liv. Om jag har förlorat all motivation för allt och mina koncentrations problem blir ba värre, kan jag skicka in en remiss till bup eller bestämma möte? Eller hur allvarliga behöver problemen vara
Humlan

BUP svarar:
Hej Humlan!
Det här uttrycket "egen remiss" kan betyda lite olika saker inom vården och jag vet inte exakt vad du menar. Om du tänker att du skriver ner dina symptom och skickar till en BUP-mottagning - så är svaret: nej, så går det inte till inom barnpsykiatrin.
Inte ens om det är dina föräldrar eller vårdnadshavare som skriver. Rutinen är att du själv, eller en vårdnadshavare, ringer till den BUP-mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
Då brukar man diskutera problemen och sedan blir man kallad eller man får hänvisning till någon annan vårdgivare.
De svårigheter du beskriver är mycket allvarliga och det står klart att om du har dessa svårigheter behöver du utan tvekan hjälp.
Mitt förslag är att du talar med dina föräldrar och att de först ringer till vårdcentralen. Vårdcentralerna har ofta numera en mottagning som heter "första linjens psykiatrisk vård". Ring och fråga.
Självklart kan dina föräldrar också ringa till BUP. Det kan du även själv göra. I din ålder kan man åtminstone komma på ett första samtal utan föräldrar. Men räkna med att BUP kommer att vilja att dina föräldrar i fortsättningen är informerade, även om de inte måste vara med vid varje samtal.
En annan väg är att du vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. Om de  bedömer det så, kan de också skriva remiss till BUP.
Du kan också på egen hand söka hjälp på ungdomsmottagningen.
Det finns många möjligheter att söka hjälp på och jag vill uppmuntra dig att du gör det snarast även om du inte kan skriva en "egen remiss" till BUP.
Om du känner att du är alldeles för ledsen och dina mörka tankar sköljer över dig, gå in på bris.se. Där kan du chatta med en kurator, eller så kan du även ringa dit på telefonnummer 116 111.