Funkar inte ihop med mammas nya man
Hej!
Jag är en pojke som aldrig har haft det lätt mitt liv börja me att min biologiska farsa höll på droger å vi kände oss aldrig trygga många saker hände då. Mamma träffar en ny ma han heter Micke han verkar vara en jättefin farsa men vi funkar inte ihop nå mer. Jag har för mycke ilska vi bråkar varje dag, inget kommer vi överens om å varje dag mer å mer så vill jag ta mitt liv för pallar inte med hans ord å mamma bara håller med. Jag träffar en tjej också som dom bara trycker ner mig för , för hon  bor lite längre bort än vad dom andra har. Men ingen ska styra min kärlek känner jag, jag vill flytta från min familj för allt går bara neråt där. Jag vill inte bo kvar i närheten där jag bor. jag vill flytta till en ny familj å starta om på nytt men träffa mamma å Micke då kanske 2 -3 gånger i månaden. Men jag undrar hur ska jag säga till mina föräldrar att vi funkar ej å d är mycket dom som fått mig på fel tanker. Jag vill bara komma härifrån jag vill vara fri den smärta inom mig jag har som ökas å samt mina aggressions problem samt som jag har adhd, dyslexi, hög metabolism osv. Men vi är inte gjorda för varann vi är för olika å inte bra för varann för jag sårar ju dom med. Allt jag vill är att komma härifrån å jag undrar hur jag ska säga det så d inte blir fel å går åt helvete ( sry för otrvligt språk).
sebastian

BUP svarar:
Hej Sebastian!
Du skriver mycket rörande om din smärta och om de konflikter du upplever i din familj. Jag förstår mycket väl hur svårt det är i många delar av ditt liv. Inte minst hur ledsen du blir när din kärlek inte accepteras av de vuxna där hemma.
Och det är inte heller konstigt om du blir arg av att de ifrågasätter den, ledsenhet vänder vi inte sällan till ilska. Det är mänskligt.
Du behöver hjälp, det står klart. Din tanke är att flytta hemifrån. Det kan bli aktuellt förstås. Men ni kan börja någon annanstans.
Familjekonflikter finns  nästan överallt. Ibland lyckas familjen själv hitta sitt sätt att hantera och lösa konflikterna, ibland kan familjen behöva hjälp och vägledning. Målet är att lära sig att helst förebygga att känslorna slår i taket, eller om det ändå går en bit för långt - hur kan man kyla ner och hitta kompromisser.
För sådana familjesamtal finns hjälp på kommunernas familjerådgivning. Det är inte konstigt att ringa dit, men då måste ni vara överens därhemma att ni behöver denna hjälp.
Jag föreslår följande. Gå till mamma och säg att du vill prata allvar med henne, en stund när ni inte är störda av andra. Till exempel gå ut till ett fik eller ta en promenad för att prata.
Börja med att ni alla i familjen lider av de konflikter som utspelar sig. Du ser din del i det men oavsett vem som börjar och vem som fortsätter behöver ni reda ut en massa saker och hitta vägar föra att inte hamnar i dessa konflikter.
Du säger att din mammas nya man är en "jättefin farsa", bara att ni inte funkar ihop. Ta upp förslaget med mamma att ni tillsammans kan söka hjälp så att ni lär er att funka tillsammans. Det är ju antagligen allas intresse i familjen.
Säg att du fick detta råd av oss. Om hon är med på det - be henne att förmedla tanken till sin man och ringa till familjerådgivningen på kommunen.
Om mamma inte ställer upp på detta kan du vända dig till kuratorn i skolan och berätta om läget hemma. Med hjälp av kuratorn kan ni bestämma nästa steg.
Kuratorn kan ta kontakt med din mamma eller om hen så bedömer läget kan hen kontakta socialtjänsten.
Att flytta en minderårig hemifrån kan bara socialtjänsten ordna, så detta steg kan inte ni hoppa över. Ett mindre troligt alternativ är att din mamma går med på att hitta ett lämpligt boende för dig, till exempel inom den bredare familjekretsen.
Jag hoppas att ett någorlunda sansat samtal med mamma kommer att leda till att ni söker hjälp tillsammans och kan komma vidare till en lugnare familjeatmosfär för allas bästa.