Vill sova bättre men det går inte
Hej jag är en 17 årig tjej (fyller dock 18 nu i år) och jag har sömnproblem. Jag sover kanske 6/7 timmar eller mindre varje natt, vilket kanske inte låter särskilt farligt för många men för mig är det alldeles för lite. Jag har adhd och depression och jag hade dessutom körtelfeber under sen december fram till tidig januari och är fortfarande drabbad av total utmattning jag klarar inte en hel skoldag utan måste prioritera vissa lektioner och gå hem och vila... allt detta för att sömn är OTROLIGT viktigt för mig. Jag har haft sömn problem sen urminnes tider. Det värsta är dock att jag verkligen gör allt för att sova, jag ligger inte i sängen förutom när jag ska sova, klockan åtta på kvällen tar jag en varm en timmes dusch, sedan läser jag till kl tio och tar en circadin halv tio, jag håller mitt rum svalt och har inte på taklampan utan en mycket svagare bordslampa med gult ljus, jag dricker inte kaffe utan bara kanske två koppar te mitt på dagen (inte senare än fem på kvällen) äter inte stora måltider innan jag går och lägger etc... detta är bara några av de saker jag gör men det ända som hjälpt är circadin, som gör att istället för att jag somnar efter två timmar så somnar jag bara efter en timme eller en och en halv timme. Och ända sedan jag blev deprimerad så vaknar jag mycket oftare på natten... jag är så jävla less på att behöva leva så här. Hur ska jag förväntas bli frisk och må bra när jag inte få sova!!!!!!!! Inga läkare verkar bry sig det minsta om detta, de ser mig mer som ett hopplöst fall och när jagpratade med bup på telefon en gång och de rabblade upp alla saker man skulle göra för att sova och jag svarade att jag redan gjorde det så sa bup ”jaha du kanske inte behöver sova mer än sju timmar? Såna människor finns ju. :)” vilket sårade mig jätte mycket ett annat tips jag fått är att göra mindfullness tills jag somnar, alltså en och en halv timme... vet ni hur svårt det är att göra sånt!?!?!? Om det vore så j*vla enkelt skulle jag ju gjort det!!!!! Och ja jag försöker ju men mitt rekord är tjugo min... dessutom hjälper inget av det här förutom circadin  Jag märker ingen skillnad när jag skippar min sömnrutin så länge jag käkar circadin. Jag har dessutom gjort samma rutin i snart fem år. Ingen vill hjälpa mig, jag vill bara sova. Nu har jag börjat själv medicinera med postafen tror jag det heter (åk sjuke tabletter) och wow skillnaden är ENORM. Jag kan tänka och prata och vara med mina kompisar, jag sov i åtta timmar typ och jag drömde mindre vilket jag tror gjorde mig ännu piggare. Det var fantastiskt helt plötsligt var världen som ny för mig! Men problemet är att jag fortfarande har svårt att sova postafen verkar inte vara starkt nog så jag får det bara så ba varannan natt eller så. Nu är jag dessutom stressad och postafen eller circadin hjälper inte längre... Jag är öppen för alla förslag inte bara medicin! Men jag har följt alla sömntips läkare har gett mig och jag mådde så mycket bättre med postafen... hur får man bup eller läkare att lyssna på en måste ni bara ge upp så här!!! Ska jag bara lida i resten av mitt liv och fortsätta vara en deprimerad zombie!! Eller kan man få HJÄLP NÅN GÅNG!!!! Jag behöver sova men INGEN bryr sig!! Är det illegalt att ge recept på sömntabletter till mindre åriga eller möter jag endast sadister?!?! Hur får jag hjälp?? Vilken hjälp kan jag få?? Är jag verkligen ett hopplöst fall??? Snälla svara vet knappt vad jag ska ta mig till längre! Vill bara må bra....
Manda

BUP svarar:
Hej Manda!
Tack för att du skriver till oss! Du har verkligen gjort många kloka saker för att försöka förbättra din sömn.
Du verkar ha tagit till dig de sömnråd du fått och verkligen jobbat på att pröva dem ordentligt. Det ska du ha stort beröm för!
Det är lätt att förstå din frustration då, att du ändå sover ganska kort sömn och har uppvaknanden. Att du lider av din trötthet och utmattning. Att det känns som att din medicin, cirkadin, är hjälpsam men inte räcker hela vägen till en förbättrad sömn.
Du nämner att du också har en ADHD-problematik, att du kämpar med en depression och att du är mycket trött efter du varit sjuk i körtelfeber.
Allt de här gör ju säkert också att du känner dig utmattad och kan störa din sömn.
Många med ADHD-problematik berättar att de haft sömnproblem på olika vis sedan barndomen. Det kan vara extra svårt att komma ner i varv och att man kan ha en rastlöshet i kroppen. Då är det inte ovanligt att man kan vara hjälpt av just den medicin som du får av läkaren.
Du borde kunna få en läkaruppföljning kring din medicin, och då höra med läkare om man kan ändra något på din medicinering, så du kan sova bättre.
Många med ADHD kan också känna sig hjälpta av det som kallas för "tunga täcken" eller "kedjetäcke". Om du bor i Stockholm så kan ni kontakta ADHD-center för information om vart du kan vända dig kring det.
Det andra jag tänker på, som kan störa din sömn, är att du berättar att du har en depression. Sömnstörningar är som regel en del av en depression, och i takt med att man kommer ur depressionen brukar också sömnen bli bättre igen.
Hur det ser det ut för dig Manda - har du någon pågående samtalskontakt om att du känner dig nedstämd och deprimerad?
Jag tror annars att det skulle vara bra om du kunde börja prata med någon om det, och få hjälp att må bättre. Vilket troligtvis också skulle göra så du sov bättre igen.
Du nämner att du snart blir 18 år. Om du får din medicin från BUP i nuläget så är mitt råd att du kontaktar BUP (eller den mottagning som skriver ut din medicin) inför att du blir 18 år.
Då kan du säga till att du vill att de skriver en remiss åt dig. Både för fortsatt uppföljning av din medicin, men också att du behöver få en samtalskontakt för din nedstämdhet och dina sömnstörningar.
Det kanske känns som en oskyldig handling just nu, att du försökt självmedicinera med receptfria läkemedel, men det är ingen bra lösning på sikt. Det finns risk då att du längre fram i tiden kan hamna i att det blir en vana, och som kan ge dig mer problem på sikt.
Så - istället vill jag uppmuntra dig att försöka stå på dig, att du både behöver få möta en läkare som kan följa upp din medicin och hjälp via en samtalskontakt.
Från det man fyller 18 år så är vårdcentralen ofta den första insatsen att få hjälp med sömnproblem och depression. Så dit kan du också vända dig för vidare hjälp och råd.
Lycka till!