Vill inte visa mina ärr
Hej BUP!
Jag är en 15-årig tjej som under några veckors tid har skurit mig själv på låren,nästa vecka ska vi simma på idrotten, och jag vet inte hur jag ska göra för jag vill inte att någon där ska se mina skärsår... Jag är också väldigt obekväm i min kropp, och har därför börjat svälta mig själv, och funderar på om jag bara ska strunta i att gå dit (min mamma tycker det ät ok) men det jobbiga är att det är viktigt för betyget att vara med på simningen... finns det något sätt man kan bleka såren på? Min mamma vet om att jag självskapat och inte mått bra men jag känner inte att jag kan prata med henne om det här... senaste gången jag skar mig var idag (inte alls djupt dock) och jag vill inte att det ska synas när jag simmar. Snälla svara jag vet inte vad jag ska göra eller vem jag ska vända mig till
Tacksam för svar!
en orolig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev till oss.
Nu kommer det ju gå en tid innan du får svar, så kanske har lektionen i badhuset redan varit. Det viktigaste för mig (och även för dig hoppas jag) är att det finns en önskan att hitta ett bättre sätt att hantera jobbiga tankar och känslor. Kort sagt en vilja att sluta självskada.
Att ha som mål att det inte ska bli några fler ärr på din kropp, att försöka hitta bra sätt att stå emot impulserna och att söka hjälp.
Jag vill naturligtvis inte att du ska inte vara för sträng mot dig själv ifall det blir några bakslag. Försök bara att ta hjälp så snabbt som det bara går.
Jag vill rekommendera en chatt och en hemsida som heter shedo. Kolla in den.
Vår erfarenhet är att det ofta behövs mycket stöd, dels professionellt, men också hemifrån för att bryta ett självskadebeteende. Shedo kan säkert ge förslag på hur du kan gå vidare.
Annars är ungdomsmottagningen en bra verksamhet som jag gillar. Du skriver ju även om att du känner dig obekväm i din kropp och att du börjat ändra dina kostvanor.
Två viktiga områden som du skulle behöva få möjligheten att samtala med någon om och som hänger ihop med hur du mår.
Jag vill avslutningsvis ge dig en målbild du kan tänka på när det känns tungt: du går där på paradisstranden och gillar dig själv. Ärren finns där men du tänker på att de tillhör ditt gamla liv och nu mår du bra.