Rädd att jag fått fel diagnos
Jag har nyligen får diagnosen add men känner själv att jag relaterar till få utav symtomen. Utredningen har varit otroligt rörig och jag vet knappt om jag ens är diagnostiserad. Jag är rädd över att de har/kommer sätta fel diagnos men jag vet inte vad jag ska göra?

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du fått diagnosen men är osäker om det verkligen är så. Och du känner inte igen dig i symtomen för diagnosen. Då är det inte konstigt att du är rädd att få en felaktig diagnos.
Så ska det inte vara. Du måste tydligt få veta om du fått diagnosen och på vilka grunder den är satt. Om du inte känner igen dig i symtomen måste du säga det så ni kan diskutera det tillsammans. Det kan bli svårt för dig att ha någon nytta av diagnosen om du känner att den inte stämmer.
Vad säger dina föräldrar? Vet de om hur du känner dig i detta?
Jag tycker att du tillsammans med dina föräldrar ska ta kontakt med dem som gjorde utredningen igen, ställa dina frågor och ifrågasätta det du inte tycker stämmer.
Det kan också vara bra att innan du gör det ta upp dina frågor med någon annan, som skolkurator.
Lycka till!