Besväras av utbrott
Hej!
Jag har haft ett repetitivt beteende av utbrott genom åren. Sedan grundskolan har jag fått utbrott från små saker som lett till att jag fått försämrad vänskap med mina vänner, fiender, förstörda förhållande och försämrad familjerelationer. Saker som att jag blivit kritiserad, knuffad, tilltalad på ett visst sätt, diskussioner och olika åsikter har lett till att jag exploderat av ilska. Jag har aldrig slagit något utan bara tagit tag i någon vid kragen eller axeln som en indikation av att jag faktiskt är seriös. För det mesta höjer jag rösten och tilltalar andra väldigt otrevligt. Det som oftast sker är att jag sekunden efter brukar inse mitt misstag och hur fel mitt agerande egentligen varit. Jag blir helt ångerfull och otroligt frustrerad på mitt beteende som inte verkar förbättra. Utifrån min erfarenhet har jag dragit slutsatsen att jag inte har mycket tålamod samt en väldigt kort stubin. Detta är något jag i majoriteten av mitt liv viljat ändra men aldrig lyckats. Jag skriver detta för att jag första gången accepterar att jag kanske själv inte kan lösa detta problem utan att jag faktiskt kanske behöver något yttre hjälp för att bli bättre på detta. Frågan är helt enkelt vart jag ska ta mig till, hur ska jag lösa detta, vem ska jag kontakta, vad ska jag helt enkelt göra.
mvh
AP

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Va bra att du skrev till oss. Det låter som något viktigt att du nu för första gången i ditt liv identifierat att du har ett bekymmer och att du kanske behöver hjälp för att försöka komma tillrätta med detta.
Det brukar vara viktigt att prata med någon utomstående om sådant som rör hur man känner sig och hur man ibland gör. Det kan ju kanske vara särskilt viktigt när man, som du tycker, gör sådant som du inte själv gillar.
Jag vet inte vart du bor men om du går in på vårdguiden och söker efter en vårdcentral nära dig som har ett psykosocialt team. Då kan du ringa dit och berätta om ditt bekymmer och att du skulle vilja träffa någon att prata med om detta. Det brukar jobba både psykoterapeuter och psykologer där som skulle kunna vara till hjälp för dig.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen. Där jobbar det också människor som är vana vid att möta unga som har bekymmer som liknar dina frågor.
Lycka till!