Har aldrig mått sämre
Hej. Jag är 15 år och helt ärligt har jag aldrig mått sämre. Har inte känt mig glad på 4 år och går ständigt runt med ångest.
Just precis nu mår jag dåligt över min kropp och hur jag ser ut. Jag tycker att jag är för stor och har celluliter här och där som jag skulle göra allt för att få bort. Jag vågar inte prata med varken mamma eller pappa. Jag har ingen sådan relation med dom så jag känner att jag kan prata med dom om vad som helst, hur dåligt jag än skulle må. Dessutom så får jag höra dagligen från mamma och mina 2 syskon att jag är tjock, att jag ska börja träna, att jag äter för mycket. Det har till och med varit några fåtal gånger jag inte ens får äta middagen eller kvällsfika, för då blir jag ännu större.
Försöker allt i min makt att komma igång med träning och äta bra men det håller inte ens en dag. Och när jag väl tränar så får jag inga resultat vilket gör att jag orkar inte lägga ner tid och energi om det inte händer något. Ibland kan jag tänka för mig själv att det kanske är bara jag i världen som inte får resultat av att träna.
Jag visste inte att man kunde må såhär dåligt pga sin kropp. Jag har självskadebeteende men var tvungen (av mig själv) att sluta i april eftersom att vi ska utomlands nu i juni och då måste mina ärr och sår försvinna så mycket som möjligt. Vid andra tillfällen så försöker jag täcka det med smink.
Det finns ingen i min närhet som vet om detta. Ingen vet om hur jag mår. Jag har ingen ork att leva och jag ser inget ljus alls. Jag vill dö men vill inte att jag gör det själv, jag vill att någon ska bara ta en pistol och skjuta mig. Så känns det varje dag. Jag säger till mig själv att sluta äta men det är helt omöjligt. Jag hamnar alltid på ruta 1 där jag småäter och så vidare.
Jag vill verkligen ha hjälp med detta och vad jag ska göra. Jag mår bara sämre och sämre för varje dag känns det som. Tack..
Ida

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad jobbigt du har det och vad tråkigt det låter att du inte kan känna stöd från dina föräldrar. Det låter som ni egentligen vill samma sak. Du vill gå ner i vikt och det vill de också. Fast de verkar inte förstå att du försöker men att du behöver stöd och hjälp för att lyckas.
Men vore det inte bra om de fick reda på att du mår så dåligt över detta? Att du försöker så gott du kan men ger upp när du inte ser resultat. Skulle det vara möjligt att prata med dem och säga att tjat och tillsägelser inte hjälper dig utan du behöver mer förståelse, stöd och hjälp?
Om inte, tycker jag du berätta för någon annan vuxen som kan hjälpa dig. Kanske skolkuratorn eller skolsyster? Kanske kan de be dina föräldrar komma, så att ni tillsammans kunde få hjälp hur du ska få hjälp och stöd på bästa sätt både med din vikt, men också så att du inte mår så dåligt kring dessa frågor om kropp och vikt.
En annan möjlighet är att du tar kontakt med en ungdomsmottagning och där söker hjälp för dina viktproblem. Kanske kan du där få hjälp både med hur du ska äta och hur du ska träna. Jag tror det skulle bli mycket lättare för dig om du fick lite hjälp och råd hur du ska göra för att nå dina mål.
Starkt av dig att kunna sluta självskada dig! Du har nog en massa styrka som du kan använda om det kniper!
Lycka till!