Bra på att dölja problem
Hej! Jag mår pykiskt dåligt, skär mig, börjar äta mindre o träna mer, sover jäte dåligt, röker i smyg mm. Jag känner mig verdelös varje dag och känner att jag inte orkar mer. Ingen vet om att jag skär mig och jag bär altid långärmat för att ingen ska merka nått. Jag går inte till skolan och trötnat på livet. Sitter typ instengd de mesta av dagarna och har ångest och känner mig deprimerad. Jag är väldigt väldigt bra på att dölja hur jag mår så ingen mistänker typ att jag mår dåligt. Jag skär iprensip mig varje dag och älskar känslan av att det känns som att jag ska förblöda.
Vill inte bo hemma för de e kaos hela tiden o känner att jag vill ha foster familj men hr ingen att prata med...

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det var bra att du skrev till oss trots att du säger att du är bra på att dölja hur du mår. Att försöka dölja hur man mår och att försöka hålla allt för sig själv brukar inte vara en så bra väg mot att kunna må lite bättre. Det brukar tyvärr vara tvärtom att det kan bli värre av det.
Det viktiga för dig är att försöka prata med någon så att du kanske kan berätta om hur du känner dig och hur du gör med dig själv. Om det känns svårt för dig att prata med dina föräldrar behöver du fundera på om det inte finns någon annan vuxen i din närhet som du skulle kunna känna lite förtroende för. Det skulle ju kunna handla om en mentor, skolkuratorn eller skolsköterskan. Då kan ni tillsammans prata om hur du ska gå vidare så att du kan hjälp med din situation och med hur du känner dig.
Du skulle också kunna prova att kontakta ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är mycket vana vid att möta unga som har det svårt. Då kan du kanske också där få hjälp med att tänka om det är så att behöver ytterligare hjälp och vart du då skall vända dig. Försök att tänka att du tagit ett första viktigt steg mota att må lite bättre när du skrev till oss. Nu ska du försöka ta nästa viktiga steg som är att prata med någon som du träffar.
Lycka till!