Vill ha en ätstörning
Hej, jag har alltid varit lite fixerad över min kropp. Men på senaste tiden så har jag börjat hoppa över måltider som frukost middag och ibland lunch. Ibland äter jag bara typ en glass eller så. Men nu idag så började jag tänka att ”jag vill ha en ätstörning”. Jag vet att det låter konstigt men jag mår så dåligt. Så jag gick ut och sprang tills jag var så andfådd att jag la mig ner på marken och fick ont i halsen. Sedan så stoppade jag fingrarna i halsen och kräktes upp lite av min mat jag hade ätit tidigare. Jag förstår att detta är tecken på en ätstörning men problemet är att jag inte gör detta för att jag tycker jag är tjock?! Jag vill typ ha uppmärksamhet och att folk ska bry sig om mig. Vet att detta låter konstigt men ät detta en ätstörning eller bara jag som är helt störd?! Tacksam för svar!
Tjej

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du mår dåligt men vet inte varför. När du säger att du vill ha en ätstörning är det kanske så att du vill ha en förklaring till hur du mår.
Du säger också att du vill ha uppmärksamhet och att någon ska bry sig om dig. Du vet att det låter konstigt skriver du. Men det är alls inget konstigt. Att någon ska bry sig om en är något vi alla behöver.
Hur har du det i ditt liv? Kan du tala med dina föräldrar om hur du mår? Har du det bra med kompisar och i skolan? Sådana saker spelar stor roll.
Om du har en ätstörning eller inte är svårt att svara på utan att veta mer om dig. Men det är inte så klokt att hoppa över måltider utan något som gör dig trött och orkeslös. Det får dig också att må psykiskt dåligt.
Men det verkar viktigt att förstå mer om hur du mår. Jag tycker att du ska vända dig till någon att tala med, som till skolkurator eller Ungdomsmottagningen i din kommun.