Vill inte att nån ska veta att jag självskadar
Hej! Jag har skärt mig ett tag men precis undermagen för vill inge att nån ska se. Men nu ökar mina skärning och det får knte plats. Vill inte att nån ska se eller veta att jag har självskadebeteende framförallt inte mina föräldrar känns som dom skulle bli besvikna eller sura.
Och då skulle jag tvingas prata om det och det orkar jag inte. Men om jag skulle säga tlll nån kan jag få lite tips, för är rädd hur folk reagerar känns som ingen förstår.
Sonja

BUP svarar:
Hej Sonja!
Tack för att du hörde av dig till oss!
Du kämpar med svåra känslor på egen hand och jag tror vore bra om du kunde få vidare hjälp.
Du skriver dock att du känner dig tveksam till att prata om det här och du är långt ifrån ensam om att uppleva det på det här viset.
Du nämner att du är rädd för att andra inte kommer kunna förstå dig - inte minst dina föräldrar?
Det är vanligt att man känner oro över sina föräldrars reaktioner. Ofta kan man också få hjälp med den delen, via en samtalskontakt.
Då kan det kännas lättare både för dig och dina föräldrar kan förstå dig bättre.
Jag tror nämligen att du skulle kunna få bra hjälp för ditt självskadebeteende.
Som du kanske märker vill jag vill gärna uppmuntra dig att söka för det här.
Du kan börja ta hjälp på olika vis.
Om du önskar kan du få stöd via självskadechatten. Det kan vara ett första steg för dig i att börja prata om det här och kunna möta förståelse. Du kan vara anonym, utan att behöva berätta för någon vem du är.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt. Där skulle du kunna börja prata på egen hand om hur du mår.
Då kan du också få stöd kring hur du kan prata om dina problem med dina närstående (om du vill det).
Jag lägger till information om självskadebeteende.
Var rädd om dig!