Undrar om jag kan ha en ätstörning
Hej jag tycker att jag är tjock och jag äter bara ibland och har börjat äta mindre har dock inte kollat om jag gått ner i vikt,jag mår psykiskt dåligt och har varit hos Socialen pågrund av detta men skulle ni kalla detta ätstörning?och isåfall vilken slaks hjälp ska jag ha?Vi ska få hjälp av Socialen men med mina psykiska problem dom ska göra en utredning.Jag är bara rädd av vad som kommer hända.Jag har sett att min syster haft en ätstörning och det hon hade håller jag på att få.Så vad tycker ni jag ska göra?
Emilia

BUP svarar:
Hej Emilia!
Så bra att du hör av dig till oss med din oro kring matproblemen.
Det låter bra att du och dina föräldrar kommer få hjälp av socialtjänsten att göra en utredning, när du inte mår bra psykiskt.
Många barn kan börja äta sämre när man inte mår bra psykiskt. Det är också mycket vanligt att självkänslan blir påverkad när man mår dåligt. Då är det vanligt att man kan tänka mer negativt om sig själv och hur man ser ut.
Om det är möjligt, vill jag ge dig rådet att inte lyssna så mycket på de här negativa tankarna. Men jag vet att det kan kännas svårt på egen hand och ofta behöver man få prata med någon om hur man känner. Hur är det för dig?
Jag förstår att du blir orolig för att du ska få samma ätstörningar som din syster har haft. Men så behöver det inte alls bli. Det som är positivt i ditt fall är att du redan nu frågar om hjälp för det här.
Jag tror också att det bästa vore om du så snart som möjligt berättade för en vuxen om detta.
Om du kan berätta för någon av dina föräldrar, så kan de hjälpa dig att ta reda på vilken sorts hjälp du kan behöva få kring det här.
Om det känns svårt att prata med dina föräldrar, så kan du fråga den ni träffar på socialtjänsten. Många barn och unga brukar också kunna få hjälp av sin skolsyster eller skolkuratorn.
Vid matproblem så behöver man ofta börja med att få mer stöd av vuxna. Man behöver ofta få stöd både hemma och i skolan.
Målsättningen är att steg för steg kunna äta mer som vanligt igen. Ibland behöver man också få möjlighet att prata med någon då man hamnar i jobbiga tankar och känslor.
Så mitt råd är att du nu försöker berätta om det här för en vuxen - antingen hemma, eller i skolan eller hos er kontakt på socialtjänsten.
Prata med någon så snart det går!