Känner mig inte som andra ungdomar
Hej, jag är 15 år snart 16. Hela mitt liv har gått upp och ned. Det kan gå en dag från att jag är hetsig, glad och hyper till att någon dag efter så är jag nedstämd, allt är fel och jag får utbrott. Det har varit så sedan 6 års ålder. Jag måste få saker gjorda även om det är så att jag ska bleka mitt hår eller göra om i mitt rum ska det hända direkt eller så får jag utbrott eller glömmer bort det dagen efter. Sen kan det bli så att jag mår så dåligt att jag inte ens orkar gå upp ur min säng och det brukar vara för ingen anledning alls. Jag är bara nedstämd. Detta stör mig så mycket och påverkar även min relation med mina föräldrar, vänner och pojkvänn. Jag vill bara få detta överstökat. Jag känner inte mig som andra ungdomar. Något är fel med mig, mitt psyke påverkar min koncentration i skolan och under viktiga omständigheter. Ibland kan jag sitta i skolan och få saker gjorda men vissa dagar så kan jag knappast sitta still för att min kropp är full av energi och prestation, inte över skolan utan för ovisentliga saker. Mitt psyke påverkar även min kost och vad jag äter. Jag har haft ätstörningar tidigare i mitt liv. Både hets ätande till svält. Detta brukar pågå under dagar som jag är nedstämd eller hyper. Jag hetsar i mig mat när jag är som mest energi fylld och de dagar som jag inte finner mig själv så kan jag gå flera dagar utan att käka något. Just nu har jag ingått i en diet där jag inte käkar en speciell mat eftersom den inte faller för min smak längre men för nån vecka sedan så käkade jag den ganska ofta. Det brukar vara så att jag käkar en sak ofta sen så blir jag äcklad av det men efter dagar av yrsel kommer sukten tillbaka.  Jag vet inte vart jag ska vända mig. Så skrev till er på BUP för hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss!
Jag tycker du berättar insiktsfullt om dina svårigheter. Du beskriver tydligt hur du upplever att din sinnesstämning och ditt humör varierar mycket. Från glad och energiskt vissa dagar till nedstämd och irritabel andra dagar.
Det här verkar påverka ditt liv och dina relationer mycket. Du sätter också ord på en känsla: att du inte känner dig riktigt som andra ungdomar.
Jag tror därför att du skulle vara hjälpt av att börja prata med någon om det här. Via en samtalskontakt så kan du få hjälp med en bedömning. Då går man igenom mer på djupet hur du mår och hur det här påverkar dig och din tillvaro.
I en samtalskontakt så får du också hjälp att förstå mer om hur du mår och vad problemen du upplever kan hänga ihop med. Du kan också få hjälp och råd att minska olika svårigheter, så du kan må bättre igen.
Jag tycker det är viktigt att du får hjälp med det. Inte minst som du nämner att du har mått så här sedan du var 6 år gammal.
Ibland börjar man må dåligt för att det händer svåra saker i ens liv. Hur har det varit för dig?
Andra gånger kan det vara så att man tycker det kan kännas svårt att förstå varför man mår som man gör.
Då brukar det vara bra att få hjälp att förstå mer genom en samtalskontakt.
I vilket fall så tror jag att du skulle vara hjälpt av att börja prata med någon om det här.
Om du önskar så kan du på egen hand vända dig till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Du kan också börja ta hjälp via Elevhälsan, hos skolkuratorn, som kan vägleda vidare.
Ett annat alternativ är om du och dina föräldrar söker psykologkontakt genom din vårdcentral
eller genom att ni kontaktar närmaste BUP-mottagning(se Hitta Mottagning på vår startsida) och rådgör om du behöver få en bedömning.