Kan inte komma över föräldrarnas skilsmässa
Hej! Jag är en tjej på 16 år snart 17. Jag mår generellt dåligt hela tiden och jag vet att det beror på mina föräldrars skilsmässa. Jag har försökt pratat med kuratorn på min skola men det har inte hjälpt så mycket, mer att jag har kunnat prata ut mina känslor vilket var skönt till en viss del. Jag pratar väldigt ofta med min lärare om detta och jag bryter oftast ihop i gråt varje gång eftersom det är så jobbigt även fast det gått 1,5 år sen mina föräldrar separerade. Det är skönt att prata med min lärare men känner att det inte hjälper så mycket eftersom hon inte riktigt kan förstå hur det känns. Samt med mina vänner, jag har två nära vänner som vet vad jag går igenom men de kan inte heller förstå hur det är. De har inte gått igenom något sånt här. De försöker absolut finnas där för mig men känner att på senaste tiden har människor slutat eftersom jag tar upp detta väldigt ofta. Tror att det kan bero på att det är jobbigt att höra hela tiden.
Känner att jag har blivit ensam och instängd med mina känslor. Detta kanske är jätte mesigt att jag mår såhär dåligt även fast det gått ett ganska bra tag sen det hände. Vill bara att någon ska förstå, någon jag kan gråta inför så mycket så att det gör ont. För just nu kan jag inte riktigt göra de, jag försöker alltid hålla tårarna inne. Speciellt bland mina vänner. Men det är jobbigt och jag vill liksom inte att de ska tro att jag är i värsta ”depressionen” även fast jag kanske är i en sån just nu. Vad ska jag göra? Hur ska jag börja för att må bättre, att gå vidare från detta?
Alice

BUP svarar:
Hej Alice!
En skilsmässa är alltid en skakande upplevelse för barnen i en familj, egentligen nästan oavsett ålder. Sedan är det naturligtvis rätt så olika vad som händer innan föräldrarna kommer till beslutet att separera och hur själva separationen går till. I vissa fall går det relativt smidigt och i samförstånd - fast även i sådana fall är det en smärtsamt process för alla berörda.
Men det kan också vara en mycket konfliktfylld process, med starka känslostormar, ibland öppen aggressivitet, ömsesidiga anklagelser och skuldbeläggning på båda sidor.
Ju stormigare process - desto svårare upplevelse blir det för barnen i familjen. Men paradoxalt nog kan det också vara svårt om allt går fridfullt till och barnen inte har en chans att förstå vad i hela världen som fick föräldrarna att separera. Det var ju till synes allt i sin ordning och de lovar att de kommer att förbli vänner.
Jag kan inte ens gissa hur det har varit i ditt fall. Med beskrivningen ovan ville jag bara visa dig att det inte är konstigt att en skilsmässa lämnar kaotiska känslor efter sig.
Hur snabbt man kommer till rätta med den nya ordningen hänger naturligtvis ihop med hur den nya ordningen ser ut. Men också vad man har för personliga förutsättningar att hantera besvikelser och att komma över en sorg som en skilsmässa också innebär.
Förlust och sorg över det förlorade hör ihop.
Det verkar som att du på något sätt fastnat i denna sorg. Du har pratat med kuratorn och lärare och fortsätter att prata med dina vänner. Du känner att de ibland börjar tröttna på detta tema. Och så kan det vara när vännerna känner att de inte längre kan bidra med något vettigt för att hjälpa dig att komma vidare.
Jag vet för lite för att kunna ge dig konkreta råd. Jag kan dock föreslå att du vänder dig till ungdomsmottagningen eller att du ringer till en vårdcentral och frågar om de har mottagning för psykiska problem.
Men det är kanske inte dina känslor som du behöver tala ut om, i och med att du har gjort det många gånger under den gångna tiden.
Det är nu antagligen viktigare att utforska vad det är som blev så svårhanterligt för dig.
Till exempel och bara gissningsvis: din besvikelse på dina föräldrar som inte kunde hantera processen bra, eller som bedrog varandra, eller att du inte längre har möjlighet att träffas och prata med dem som tidigare, eller att någon helt försvunnit för dig - frågorna kan räknas upp i långa rader.
Jag tror att det är viktigt att du inte bara tar fram dina känslor utan också försöker förstå vad som ligger bakom känslorna. Dessutom är det inte mindre viktigt att diskutera med en professionell person hur du kan växla fokus på din egen nutid respektive framtid.
Vad är det som är viktigt för dig nu och i framtiden? Man måste alltid kunna gå vidare mot egna mål - oavsett förutsättningar och förändrade omständigheter.
Jag tycker att det ska vara i fokus för dina framtida samtal, var och med vem du än kommer att föra dem.