Mina föräldrar bråkar mycket och det tar kål på mig
hej jag heter Stella.  jag är tolv år men jag fyller 13 i sommar jag har haft det lite jobbigt på sistone  jag känner mig lite utstött i skolan även fast jag har kompisar det är också jobbigt hemma mina föräldrar bråkar mycket och det känns som det tar kål på mig.  jag vill liksom inte vara hemma men det är svårt att komma bort utan att det ställs massor av frågor. Jag har också  självskadebeteende,  jag skär mig själv på armarna.  folk i min omgivning har börjat märka så jag försöker sluta men ibland går det inte.  jag vill gärna börja prata med någon psykolog på BUP men jag vill inte berätta för mina föräldrar. Det känns som de redan har så mycket och tänka på och jag vill inte att de ska oroa sig för mig även fast de kanske borde det.  jag har många gånger funderat på att ringa till BUP och be att få prata med någon någon dag men har aldrig riktigt vågat jag vill jättegärna jag tror att det kommer hjälpa men det finns  inte riktigt någon mottagning nära där jag bor,  så jag tror att jag skyllt på det.  jag är också väldigt dåligt självförtroende och  tycker väldigt illa om min kropp och vikt.  jag vet att alla säger att man inte ska jämföra sig med andra men det är svårt när ungefär hela mitt sociala umgänge  är på nätet.  hur ska jag göra? / Stella
Stella

BUP svarar:
Hej Stella!
Ditt mejl visar att du är en klok och funderande tjej som har en svår livssituation just nu.
För det första för att dina föräldrar verkar vara för mycket upptagna med sina egna problem (de ser inte hur mycket du lider av den dåliga atmosfären hemma).
Därtill kommer att du börjar närma dig till tonåren då en hel del grupptryck kan börja styra lite för mycket i ens liv. Inte minst när man - som du - lever sitt sociala liv övervägande på nätet. Jag vill inte tjata om det, du verkar veta det själv - men nätet ger ofta helt missvisande bilder av hur andra är och har det. Ingen trovärdig jämförelsegrund på något sätt. Men som sagt, jag tror att du vet det själv.
Likväl vet du att självskadebeteende inte löser något problem mer än att det för stunden kan ge en viss lättnad av ångest och andra obehagliga känslor och tankar.
Och här vi vid problemets kärna. Jag säger direkt: du ska tala med dina föräldrar om det! Du säger att de börjar märka någonting, du får alltså i alla fall viss uppmärksamhet av dem.
Men det viktigaste är att föräldrarnas egna problem (vilka de än är) befriar inte föräldrarna från deras ansvar för sina barn.
Det är i första hand de som ska tänka på och ta sitt ansvar för hur du mår och lider av deras olösta konflikter.
Det vill säga: du ska absolut inte gå och lida i tysthet av hänsyn till dem. Det är aldrig barnen som bär ansvar för föräldrarna - utan tvärtom.
Ja alltså, du ska tala med dina föräldrar om hur du upplever situationen hemma och hur du mår för övrigt. De kan först reagera med viss bestörtning eller kan bli skrämda eller arga, men oftast säger sedan föräldrarna att de självklart hjälper sina barn med det barnen behöver.
I din situation är det att du (eller ni i familjen tillsammans) ska få professionell hjälp.
Du har ju på egen hand kommit fram till att det skulle hjälpa dig om du fick tala med en psykolog eller kurator. Det håller jag med om.
BUP är en möjlighet men de kommer inte ta emot dig utan att någon av dina föräldrar är med, eller på sin höjd kanske på ett samtal.
Men det finns andra former av stöd och vård, inte bara BUP.
Till exempel har många vårdcentraler numera mottagning för psykiska problem. Efter att du talat med dina föräldrar kan ni ringa dit och fråga.
Du kan helt på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen. Deras åldersgräns är 13 år men många tar det inte så strikt och du fyller snart 13. Dina problem passar väl in vad de brukar möta hos ungdomar.
Även på nätet kan du söka stöd. Till exempel om du går in på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se. På båda ställen kan du chatta och få råd och vägledning.
Det är mitt svar på din fråga vad du kan göra. Hoppas något av dessa alternativ kommer att vara till hjälp för dig.