Vet inte varför jag får panikattacker
Hej. Jag är en tjej på 15 år och jag ibland får jag svårt att andas, skakar mycket och det känns som att jag ska dö. Jag tror det kan vara panikattacker, men problemet är att jag vet inte vad de beror på. Jag har sökt massa men får inget direkt svar på vad som kan orsaka panikattacker förutom stress. Men jag är inte så stressad, jag känner mig bara ensam. Jag är inte ensam eftersom jag har massa vänner men de är så annorlunda från mig och de vet inte vad jag går igenom. Panikattackerna började efter jag gjorde slut med min pojkvän. Sedan dess har han kallat mig fula saker som "själviska jävel" mm. Jag har brutit kontakten men panikattackerna slutar inte... Kan ensamhet och sårbarhet orsaka panikattacker? Vad kan jag göra åt de?
Curry

BUP svarar:
Hej Curry!
Ja, du gissar rätt - ensamhet och sårbarhet kan leda till panikattacker. Panikattacker kan framkallas av i stort sett vad som helst. Man kan ha en viss benägenhet att reagera på det sättet på vilken händelse eller omständighet som helst. Mest handlar det om en stark oro och ångest som ger exakt de symtom du beskriver.
Det är naturligtvis viktigt att du får hjälp med detta. Det första steget är att försöka reda ut när och i vilka situationer attackerna väcks. Och ännu viktigare är det att lära dig tekniker och sätt att känna igen när ångesten ökar inom dig och attackerna är på väg.
Hur du kan stoppa att det sätter igång och hantera när det redan är igång, är en fråga du måste få professionell vägledning för.
Mitt förslag är i att du ringer till vårdcentralen och tar reda på om de har en så kallad "första linjen psykiatrisk vård" som ska ta emot patienter som har psykiska besvär. Om de har det, är det kanske enklast att gå dit. I din ålder kan du göra det själv.
En annan möjlighet som jag föreslår är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där man har stor erfarenhet av att hjälpa ungdomar med den här typen av svårigheter. Men du kan också vända dig till skolkuratorn för råd och stöd.
Att hantera känslan av ensamhet och besvikelsen efter en bruten relation är inte så enkelt. De flesta av oss har denna erfarenhet från någon period i livet.
Men en stegrad ångest till följd av detta är något man behöver hjälp med.
Försök på den väg jag föreslagit här.