Ibland gråter jag utan anledning
Hej! jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag mår inte så bra,jag gråter väldigt ofta och jag gillar inte mig själv! jag har förlorat 2 av mina bästa vänner o jag mår fortfarande skit för de! jag sover inte bra! jag blir jätte trött i skolan,gör inte mina läxor ibland mår jag bra ibland vänder det bara? jag gråter varje dag och ibland så gråter jag utan anledning? jag behöver tips men hoppas ni förstår mig

BUP svarar:
Hej!
Ja, jag förstår dig mycket väl!
Just nu är du jättebesviken för att du har förlorat två av dina vänner - det smärtar alltid när man förlorar vänner. Men det ingår i vänskapsrelationernas natur att de kan förändras. Speciellt under uppväxten under då man själv förändras.
Ofta växer kompisar ifrån varandra, utvecklas i olika takt, utvecklar olika intressen, smaken förändras - vad man gillar eller ogillar.
Det betyder inte att du är mindre bra person, att du är mindre värd att älska, eller något sånt. Man kan grubbla och vara ledsen när kontakter bryts, men man brukar hitta nya kompisar. Eller så kan de gamla återkomma efter en paus.
Men det kan vara bara en del i din nuvarande växlande stämning. Precis som du skriver, vår stämning kan variera från dag till dag, det kan vända utan att man alltid förstår varför. Det är vanligt - vi är inte robotar som alltid fungerar på samma nivå.
Däremot är det viktigt att när ledsenheten kommer över dig (och speciellt om den stör din sömn) att du har någon vuxen att prata med.
Hur har du det med dina föräldrar? Går det att prata med dem om dina tankar och känslor, om det som bekymrar dig?
Det är alltid bäst att kunna vända sig till sina föräldrar, eller kanske en annan närstående vuxen som mor- eller farföräldrar, för att få råd och stöd. Jag vet att många barn och ungdomar inte riktigt tror att föräldrarna förstår, men de underskattar ofta denna möjlighet.
Föräldrar vill i vanliga fall gärna stötta sina barn - bara de vet om problemen. Försök med detta först!
Om du ändå tycker att det är omöjligt, föreslår jag att du vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan och berättar, så som du har skrivit till oss. Du får säkert god vägledning av dem.
Även en lärare som du har förtroende för kan vara till hjälp. Alla dessa personer kan säkert också hjälpa dig med hur du kan tala med dina föräldrar om du själv tycker att det är för svårt.
Även på nätet kan du få stöd genom chatta med en så kallad "storasyster" om du går in på tjejzonen.se.
Du ska inte vara ensam med dina problem, ta hjälp!