Har nyss fått diagnos ADHD och allt som rör skolan är stökigt
Hej
Jag är en tjej som går i 8 har precis fått adhd diagnos och allt som rör skolan är stökigt. Jag går inte i en vanlig klass utan sitter i ett eget rum hela dagarna vilket är jätte tråkigt. När jag blir uttråkad eller inte förstår vad jag ska göra börjar jag gå runt i skolan och i korridorerna och hittar på bus. När rektorn får reda på att jag inte sitter och arbetar så skickar hon hem mig. Jag fick för några veckor sedan medicin som till vis del har hjälpt men dom värkar tro att det är värsta dunder pillerna som tar bort alla mina svårigheter. Jag mår så klart skit av att alltid hamna i trubbel hela tiden men det går verkligen inte att hindra det jag gör. Det är som att något inom mig inte kan sätta stop på vad jag gör.
Jag har försökt googla men inte hittat något och undrar vad jag har rätt till. Ska jag verkligen behöva sitta helt ensam hela dagarna och få skit för när jag inte arbetar? Jag arbetar ju bra när det är något jag bestämt mig för att göra eller om det är något roligt men det går verkligen inte att göra resten. Det finns heller aldrig någon tillgänglig som kan hjälpa mig.

BUP svarar:
Hej Beatrice!
Tack för att du skriver till oss med din fråga.
Jag tänker att det här behöver du få hjälp att lösa via skolan och med stöd av dina föräldrar.
Du skriver ju väldigt klokt själv, att det är när du blir uttråkad eller inte förstår vad du ska göra som du börjar gå runt i skolan och hamnar i trubbel.
Om du kunde få bättre stöd med vad du ska göra under din lektion och kanske stöttning i att komma igång med dina uppgifter, så kanske de andra problemen skulle minska?
Det verkar ju inte heller som du trivs helt bra med att sitta för dig själv och du nämner att du saknar också någon att fråga.
Jag tror det bästa vore om du hade möjlighet att berätta om det här för dina föräldrar, och be dem ordna ett möte mellan er och skolan. Då kan ni tillsammans gå igenom bättre anpassningar och lösningar för dig i skolan.
OM du tycker att det kan kännas svårt att ta upp det här direkt med dina föräldrar, så kan du vända dig till skolkuratorn eller skolsystern. De ingår i Elevhälsan och de har till uppgift att hjälpa elever som kämpar med olika svårigheter och kan behöva få stöd under skoldagen.
Du nämner att du också nyligen har fått diagnos ADHD. När man gör en utredning så ingår det att man också kan få hjälp att förklara mer för skolan om vilket stöd man behöver. Har du fått hjälp med det av den psykolog som du gjorde utredningen hos?
Om du inte har fått den hjälpen, så kan du be dina föräldrar eller Elevhälsan att de kontaktar den mottagning som du gjorde utredningen hos.
Så tveka inte att be om hjälp för det här!!