Tänker att någon ska dö
Hej!
Jag lider av tvångssyndrom och har gjort det ett tag. Det har alltid varit mer eller mindre jobbigt, men idag var det som värst. Jag har sett en film och har hört folk prata om hur man tänker och hur det påverkar vad som händer, det vill säga att om jag tänker att jag har någonting (som jag inte har men vill ha) finns chansen att jag kommer få det. I bland annat filmen säger dem att man ska tänka att man har det nu eller att det redan har hänt för att det ska bli verkligt. Filmen och människor som testat detta har tagit upp flera exempel på när något de tänkt att de har eller att något har hänt faktiskt har blivit verklighet. Jag har nu fått en riktigt obehaglig tvångstanke om att en sak har hänt. Jag kan inte sluta tänka på det och blir mer rädd för att det faktiskt ska inträffa, just för att folk och filmen säger att om man tänker så finns chansen att det kommer att inträffa. Tanken är att en person i min närhet har dött ( ingen har dött på riktigt) och tack vare filmen och vad andra säger är jag rädd att det jag tänker ska ske på riktigt. Jag blir så rädd och det är jättesvårt att sluta tänka tanken just därför. Jag får verkligen panik och har ingen aning om vad jag ska göra. Jag behöver hjälp.
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det var bra att du skrev till oss om det som bekymrar dig. Det kan kännas kämpigt och läskigt när det är svårt att låta bli att tänka på speciella saker. Som när du nu tänker att någon i din närhet har dött och sedan blir jätterädd att det därför ska hända. Du skriver att du har lidit ett tag av tvång men att det nu blev extra jobbigt med den tvångstanken du skriver om i ditt brev.
Det finns hjälp att få när man lider av tvång. Finns det någon i din omgivning som vet om hur du har med dina tvångstankar och hur de påverkar dig? Vet till exempel dina föräldrar om hur du känner dig och vad du oroar dig för?
Jag tycker att det är viktigt för dig att du försöker beskriva för till exempel dina föräldrar om din situation. När ni pratat och de vet om så kan ni sedan tillsammans kontakta BUP. På BUP är man mycket vana vid att möta och hjälpa unga människor som har bekymmer som liknar dina. Där kan du få hjälp så att du inte behöver fortsätta att tänka och känna på det där besvärliga sättet.
Jag tycker, som sagt, att det var bra att du skrev till oss så att du kan få möjlighet att få hjälp med dina bekymmer. Försök att tänka på ditt brev till oss som ett första steg och att du nu skall ta nästa steg mot att kunna få må lite bättre.
Lycka till!