Har fortfarande en stark nedstämdhet
Hej, jag har under en lång period nu (ca 6 månader) haft en riktigt jobbig nedstämdhet som jag vet har berott på olika händelser i mitt liv. Jag har dock försökt få bort dessa jobbiga saker ur mitt liv och det jobbigaste är borta nu, dock har jag fortfarande en stark nedstämdhet samt har ångest nästan varje dag och har väldigt svårt att slappna av. Till och med när jag är i de mest trygga och avslappnade miljöerna kan jag inte riktigt bli av med nedstämdheten eller ångesten. Detta har definitivt påverkat min skolmotivation och mina resultat i skolan vilket förövrigt betyder mycket för mig vilket får mig att må ännu sämre. Vad kan jag göra för att slippa detta? Vem kan jag vända mig till förutom närstående och familj? Är trött på att inte få känna mig riktigt lycklig, särskilt nu när sommaren snart kommer.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror att det ofta kan bli som du beskriver- att även när man försökt få bort jobbiga saker ur sitt liv, så finns det ändå känslor och tankar som  kanske gör att man blir nedstämd eller får ångest och det blir svårt att förstå varför man får dessa känslor. Tidigare visste  du att din nedstämdhet berodde på vissa händelser men när dessa inte längre finns varför blir du då inte bara lycklig på en gång?
Men olika saker som händer kan sätta sina spår. Att till exempel bli övergiven av någon man tycker om kan väcka starka känslor lång tid efter och även sätta igång egna nya tankar om sitt eget värde och så vidare. Ibland när vi försöker tänka bort obehagliga saker så kanske det blir ett slags undvikande och det är inte säkert att det lyckas så bra. Undvikandet kan också skapa nya problem.
Så, utan att veta närmare vad du varit med om, så tror jag att det du beskriver inte är ovanligt och att det är en väldigt bra tanke att hitta någon du kan prata med om hur du mår och ibland är det lättare att prata med någon som inte är närstående. Kanske kan du vända dig till din skolkurator eller ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Det är också möjligt att du kan få en samtalskontakt på en vårdcentral eller BUP. Så det finns flera möjligheter men det kan vara olika vad de har att erbjuda dig just där du bor.
Hoppas du ändå får uppleva lyckan ibland, i sommar!