Är alltid spänd och stressad
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Jag är alltid stressa för jag har mycket i skolan och utanför skola ( aktiviteter oså), Jag är ofta glad överallt jag är och har många vänner. Men alltid när jag kommer hem mår jag dåligt och ibland när jag är med mina kompisar med. Vet inte riktigt varför jag mår dåligt tror det kan bero på all stress .Hela min kropp är spänd och hinner inte sova så mycket på nätterna.
Men jag vågar inte säga till någon att jag mår dåligt, vad ska jag göra?
L

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du vågade skriva till oss för det är jobbigt när hela kroppen är spänd och när man som du också får svårt att sova och när man inte vågar berätta för någon om att man mår dåligt.
Det låter som att det ofta kanske är viktigt för dig att vara glad och käck även om du kanske inte alltid känner dig så. Det låter också som att du har mycket omkring dig, både i skolan och på fritiden. Det är kanske så att du inte tänker på att du behöver vila och ta det lugnt ibland så att du får en möjlighet att återhämta dig.
Men jag tänker att det viktiga för dig kanske är att hitta ut ur det där, att du inte vågar berätta för någon om hur du känner dig. Nu har du ju berätta för oss och kanske om du känner efter så hände inget dåligt av det. Nu behöver du försöka ta nästa steg att prata med någon som du kanske träffar.
Du kanske kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för. Det kanske skulle kunna handla om någon lärare, mentor, skolkurator eller skolsköterska.
Du kan kanske också pröva att kontakt ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen finns det människor som är mycket vana vid att möte unga som har liknande bekymmer som du beskriver och som kanske kan vara till nytta för dig. Det du måste göra är att våga ta nästa steg och faktiskt prata med någon. Du kanske kommer att bli förvånad över att det faktiskt kan finnas hjälp att få och att du inte måste fortsätta att känna dig ensam med dina tankar och känslor.
Lycka till!