Tänker mycket på vem jag är
Hej, jag är 13 år och tänker väldigt mycket på vem är. Jag känner mig inte alltid bekväm med min kropp och önskar ibland att jag var kille, medans jag andra dagar är stolt över att vara tjej. Jag gillar inte den ”tjejiga” stilen, bär aldrig klänning eller kjol och blir ”glad” om folk tror att jag är en kille. Jag har pratat med mina föräldrar men jag vill prata med någon annan. Jag vill höra av mig till bris eller liknande men vågar aldrig, hur gör man och vad händer om jag gör det. Jag vill prata med någon vuxen som förstår och bara kan lyssna men ibland känns det bara som att jag gör det till en större grej än vad det är och att prata med andra bara skulle göra mig ännu mer förvirrad. När jag har försökt prata med andra känner jag mig bara dum, det finns andra med så mycket större problem än jag liksom.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att vilja tala med någon. Försök att inte tänka att andra har större skäl än du att göra det. Dina tankar och känslor kring vem du är, är viktiga och behöver tas på allvar.
Du har talat med dina föräldrar och det kan vara bra att tala också med någon utomstående med erfarenhet kring dina tankar och frågor.
När man vänder sig till någon utomstående för att tala om sina känslor och tankar är det inte konstigt att innan känna sig osäker och inte riktigt veta hur man ska säga. Men det vet den man talar med. Hen har träffat många förut som känt sig osäkra och hen kommer att hjälpa till under samtalet så det blir lättare. Det är bra om du kan säga varför du velat prata såsom du gjort i ditt brev till oss. Ditt brev är tydligt och lätt att förstå. Och hur du säger är mindre viktigt än att du säger det.
Vänd dig till Ungdomsmottagningen i din kommun och tala med någon där. Det finns också mycket du kan läsa på deras hemsida.
Gör det fastän du känner dig osäker!
Lycka till.