Har det med ångest att göra?
Hej, jag har under nästan hela min uppväxt haft problem som gäller mat. Jag har inte kunnat gå in på affärer utan att bli illamående och behöva springa ut, jag har inte kunnat äta inför fler än 3 personer (som inte är mina systrar), och jag har fortfarande väldigt svårt med detta. Jag undrar om det skulle kunna ha någonting med ångest att göra eller om det bara är en ätstörning? Har även väldigt svårt för större folksamlingar om jag inte känner precis alla som är där.. sen så har jag även ett ständigt illamående som plågat mig sedan jag var ungefär 4-5 år gammal och undrar om det åxå kan vara någon slags ångest då jag har gått igenom väldigt mycket redan. 2016-2019 har jag haft värre ångest än jag haft innan, fick medicin hos bup i karlstad för att jag mådde väldigt dåligt fast det hjälpte inte så jag gav upp. Sen 2017 i maj så började jag plötsligt att må väldigt illa och kunde knappt stå på benen för allt var vingligt och jag mådde allmänt skit. Åt då ingenting på över en vecka och jag bara låg och sov, ingenting blev bättre förens okt samma år, hade under sommaren levt på godis och lite pizza om dagen och gick ner ca 20 Kg på det.. undrar om allt dehär har med ångest stt göra eller om det bara är något fel på mig?
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och frågar om viktiga saker du undrar över. Du undrar om ångest och ätstörningar och hur det kan hänga ihop. Det är jätteviktiga frågor du tänker på och frågor som det inte alltid finns enkla svar på utan man kan behöva prata med någon en längre tid för att förstå hur det hänger ihop för en själv.
Vårdguiden skriver lite om ångest vilket kan vara bra att läsa. De skriver: Ångest innebär starka känslor av oro och rädsla som de flesta känner någon gång. Det kan kännas mycket obehagligt att ha ångest, men det är inte farligt. Ångest brukar kännas både som stark rädsla eller oro, och genom att kroppen reagerar på olika sätt.
Du verkar ha upplevt mycket ångest. Om du har en ätstörning så får du säkert mycket ångest kring alla möjliga frågor kring mat och din kropp. Så det är inte fråga om ätstörning eller ångest utan kanske både och. Ångest är en känsla som kommer och går liksom alla andra känslor. Det är inget fel på dig bara för att du har ångest men det är naturligtvis väldigt obehagligt och det kan påverka ditt liv väldigt mycket. Och har du mycket ångest och det påverkar ditt liv negativt mycket kan det också betraktas som en sjukdom som du kan få hjälp (behandling) för.
Jag tror absolut du är inne på rätt spår när du nu undrar över din ångest. Du skriver att du tidigare haft kontakt med BUP men att den hjälp du då fick inte hjälpte. Jag tycker du ska ta kontakt med dem igen och försöka få hjälp för alla de problem du har. Du verkar må mycket dåligt och har gjort det under väldigt lång tid. Ge inte upp att försöka få hjälp för de problem och den ångest du har!
Lycka till!