Har ett väldigt stort kroppskomplex
Hej, jah är en tjej på 14 år snart 15, ända sen jah va 12/13 år har jah hetsätit o spytt upp allt jah har ätit, jah har även överdoserat laxeringsmedel i ca snart 1 år nu o fortsätter även idah, personligen har jah en väldigt stor kroppskomplex över hur jah ser ut o har under en lång tid lidit av depression o ångest o jah försöker göra allt för de, jah vill hela tiden att mina revben ska synas o gör dom inte de svälter jah mig, mina föräldrar vet inget om detta o dom har inte märkt av att jah spyr, jah har berättat för min närmast kompis ännu och att jah råka spy i deras dusch vilket ledde till att de blev stopp så var tvungen att erkänna för henne. Hon tror att jah har bulimi men jah vågar inte erkänna dä själv, jah vet inte va jah ska göra vill söka hjälp men vill inte att mins föräldrar ska få reda på detta för att är rädd för va som kommer att hända.
Filippa

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är jätteviktigt och bra att du vill söka hjälp och att du vill få ett slut på dina matbekymmer. Du säger att du inte vill att dina föräldrar skall få reda på hur du har det med allt runt maten och kroppen.
Du kanske tänker att de kommer bli arga på dig eller att de kommer bli så ledsna att de inte står ut med att höra om hur svårt du har det. Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar men jag vet att det brukar vara så att föräldrar vill höra om hur deras barna har det och hur de mår. Och även om de blir ledsna och oroliga så brukar föräldrar vilja försöka hjälpa till.
Om det fortfarande känns svårt att prata med föräldrarna själv kanske du kan prata med skolsyster om hur du har det? Skolsköterskor bruka vara vana vid att möte unga som har det krångligt med maten och kroppen. Då kanske du kan få hjälp av skolsköterskan att prata med dina föräldrar. Sen kan ni tillsammans bestämma om var ni skall söka hjälp.
Om du bor i Stockholm kan ni kontakta Stockholms Centrum för ätstörningar, SCÄ. Där kan ni göra en egen anmälan. Annars kan du och dina föräldrar kolla på vårdguiden för att se vart det finns ätstörningsbehandling där du bor. Ni kan också kontakta BUP och prata med dem om hur ni kan få hjälp så att du inte längre behöver smyga med hur du känner dig.
Lycka till!