Rycker av hårstrån från mitt huvud
Jag har under hela mitt liv rykt av hårstrån från mitt huvud. Det har gått i perioder men det började när jag var ungefär 4-5 år gammal och då åt jag mitt hår. Vid 7 års ålder fick jag operera ut en stor hårboll från min mage. Efter det så har det gått i perioder när jag gör det, men jag har fått ett nytt återfall igen. Det blir som värst när jag får panik eller blir uppstressad, då gör jag det konstant utan kontroll.
Jag har aldrig fått grova kala fläckar men det har saknats på många ställen och framförallt har min naturliga tjocklek försvunnit. Jag har inte berättat för någon om detta, dock har min mamma alltid märkt av det och noterat det.
Jag vet inte vad jag ska göra, för jag kan inte sluta och det börjar oroa mig att det kommer bli ännu värre med tiden. Är det värt att gå och prata med kuratorn om detta, eller är det något jag ska hantera själv?
Orolig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, det är absolut värt att prata om och också att få hjälp att få det att upphöra. Du har uppmärksammat att beteendet är kopplat till panik och stress och jag antar att när du gör det minskar stressen, åtminstone för en stund? Det kan vara ett stressavledande beteende som upprepas lite som ett tvång i vissa situationer.
Jag tycker du ska ta kontakt med en vårdcentral eller BUP och få hjälp. Du har nog märkt att det kan vara svårt att få bukt med detta själv? Det är bra att få hjälp och det finns hjälp att få, så tveka inte.
Lycka till!