Har svårt att få kompisar i verkligheten
Hej, jag har svårt att få kompisar i verkligheten. På interent har jag flera kompisar jag inte kan träffa eftersom vibor i olika länder. Jag har lättare att prata med människor på engelska, både i verkligheten och på internet. Jag blir som en annan person närhest jag kan prata engelska och den personen är inte alltid så bra.. hon äe som en överbeskyddande storasyster och då och då vill hon ut när jag är i skolan. Hon har ett temerament och vill skada de som är ojusta. Jag gillar henne då hon hjälper mig få ompisar online men i verkligheten hindrar hon mig i stället.
Hon har upp mina tankar och jag kan höra hennes röst när hon betättar vad de i min klass "förtjänar". Min klass är inte så illa jag tycker bara de är högljudda och irriterande. Jag vet inte vad jag ska göra varken åt henne eller avsaknandet av kompisar i verkligheten...
Osäker

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som något viktigt när du berättar att det är lättare för dig att prata med andra på engelska. Att du blir som en annan person då. En tanke jag kan få är det det verkar som att du har en föreställning om att det inte räcker med att vara den du är. Det låter också krångligt med den kompis som du beskriver och som blir överbeskyddande men också som ett hinder för dig att ta din egna tankar och känslor på allvar.
Jag tycker att det var bra att du skrev till oss om dina bekymmer. Det får mig att tänka att du faktiskt vill ändra på det här. Att du vill ha hjälp. Det är också en viktig förutsättning för att du ska kunna få hjälp och att det skall kunna bli en förändring för dig. Jag tänker att det är något viktigt för dig med att faktiskt prata med någon. Så att du kan få hjälp med att få perspektiv på dig själv och få hjälp av någon att försöka förstå varför det har blivit som det har blivit för dig.
Jag tycker att du skall fundera på om du inte ska pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen är man mycket vana vid att försöka hjälpa unga människor med sådana bekymmer som liknar dina. Du kommer då att upptäcka att ingen kommer att tycka att du är konstig eller så utan att du kommer att mötas av ett intresse för att vara till hjälp för dig. Jag tycker inte att du ska vänta med att kontakta till exempel ungdomsmottagningen. Du borde inte behöva gå med dina tankar och din oro ensam, det finns hjälp att få.
Lycka till!