Måste älska mig själv först
Jag har anorexia. Det har gått ett tag. Jag blev deprimerad. Och började skada mig själv. Gör det även idag. Jag hitta en kille o vi jade mycket gemensamt. Vi gillar varandra men jag kan inte älska någon jag måste älska mig själv först. Hur kan jag komma ut ur denna situationen? Har försökt med självmord men det gick ej
B

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du förstår att du också behöver tycka att du är bra och att du duger och att det är något viktigt i en relation. Det blir svårt om man bara är beroende av vad den andre tycker medan man själv gör saker för att skada sig själv.
Det är också bra för dig att du har en egen önskan om att komma ur din situation. Det ökar dina möjligheter att lyckas att ta emot hjälp, för jag tror att du kommer att behöva hjälp för att kunna må lite bättre.
Vad bra att det inte gick med självmord. Då finns det ju ingen hjälp att få och man går miste om att få känna hur det känns när man får hjälp och då också kanske kan må lite bättre.
Finns det några vuxna i din närhet som vet hur du har det? Har du kunnat prata med dina föräldrar om hur du känner dig och hur du tänker? Jag tycker att du skall försöka prata med dina föräldrar så att ni sedan tillsammans kan söka hjälp. Då kan ni kanske ringa till BUP där du bor.
På BUP är man mycket vana vid att möta nedstämda unga människor och att hjälpa dem till att må lite bättre. Om det av någon anledning känns för svårt för dig att prata med dina föräldrar så kanske det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Då kanske du kan få hjälp av den personen att prata med dina föräldrar. Det skulle kanske kunna handla om skolkuratorn eller skolsköterskan.
Skolsköterskorna brukar vara vana vid att också prata om matproblem. Försök nu att tänka att du tagit ditt första steg mota att må lite bättre när du skrev till oss. Nu skall du försöka ta nästa steg mot att må bättre.
Lycka till!