Kan man få anorexi av stress?
Jo jag undrar om man kan få anorexi av stress för jag har sökt och sökt och hittar inget svar så jag tänkte fråga er
Viki

BUP svarar:
Hej!
Tack fråga din fråga. Man kan inte få anorexi av stress (bara) utan det avgörande är någon form av viktminskning. Oftast genom bantning men kan också uppkomma genom ökad kroppslig aktivitet (idrott) eller kanske att man varit sjuk och gått ner i vikt.
Men å andras sidan - en viktminskning behöver inte betyda att man får anorexi.
Man vet inte riktigt orsakerna till anorexi men tänker att det inte har en (1) orsak utan flera på ett komplext sätt.
Stress kan säkert bidra ibland. Många är ju till exempel väldigt stressade över sin kropp, hur den ser ut och vad andra tycker om den. Jag tror att det kan många gånger vara en av anledningarna till att man vill äta mindre och därmed finns ökad risk för att utveckla anorexi. Men att bli stressad räcker inte för att utveckla en anorexi. Men om du försöker bli av med din stress genom att banta finns en ökad risk för att utveckla en ätstörning så småningom. Du kan läsa mer om anorexi på Mando.
Läs gärna de länkar jag skickar med här nedanför också.