Känner så mycket ångest i min stad
Hej!
Jag klarar inte att bo kvar i min stad. Jag går inte ut längre för att jag inte vill träffa gamla kompisar. När jag är i andra städer så känner jag inte alls såhär. Jag har förklarat detta till min mamma men det verkar inte som om hon bryr sig.
Jag har inte gått i skolan på 1-2 år så jag kan inte komma in i ett gymnasium som är i en annan stad eftersom jag inte har betyg. Känner så mycket ångest bara av att gå och hämta posten eller gå till affären.
Jag vet inte vad jag ska göra. Min mamma vill inte flytta alls. Finns det något sätt så att jag kan flytta själv?
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du kan flytta själv från den stad som du lever i därför att du får så mycket ångest över att gå till affären, träffa gamla kompisar och jag tror mycket annat. Du har inte gått i skolan på flera år.
Det låter som du har stora problem och mycket lidande för att du får stark ångest i olika situationer och ditt sätt att lösa det är att undvika sådana situationer. Det är vanligt. Stark ångest kan vara oerhört jobbigt att ha och svårt att stå ut med.
Du skriver inget om huruvida du fått någon hjälp att bli av med din ångest eller hur du ska handskas med den så det inte får så dåliga konsekvenser för dig. Kanske har du missat skolan och kamrater och mycket annat å grund av dina ångestproblem?
Innan du gör allvar av dina flyttplaner tycker jag att du prata med din mamma så att hon hjälper dig till vårdcentralen eller BUP så att du får hjälp mot din ångest. Dina besvär verkar vara så stora att du borde verkligen få ordentlig hjälp och stöd.
Lycka till!