Lätt arg men bara hemma
Jag blir lätt arg, men bara hemma inte i skolan vet inte varför. När jag blir arg så kan jag slå sönder saker, säga fula saker som jag inte menar, slå mina föräldrar och syskon, men jag kan inte sluta vara arg för det är som om något säger ”fortsätt” till mig. Jag vet att jag gör fel och ångrar mig, men jag kan inte sluta det... Jag mår dåligt över det eftersom det känns som om min familj hatar mig pga mitt humör. Men jag vet inte hur jag ska få det att sluta. Hjälp!! jag funderar att jag kanske har Adhd eller Add men jag vet inte :( det är också jobbigt för mig att prata om mitt konstiga humör....hjäääällllppp vad är fel med mig
elwira

BUP svarar:
Hej Elwira!
Ditt mejl visar att du är en klok tjej som vill ta ansvar för ditt beteende. Det är starkt av dig!
Vet du, det finns några saker som vi behöver fundera kring.
Det första är att du undrar om du kan ha ADHD eller ADD som förklarar att du så lätt blir så arg. Du måste veta att det inte finns någon direkt koppling mellan dessa diagnoser och att man lätt blir arg och frustrerad.
Den andra omständigheten som är viktig är att du inte har dessa problem i skolan utan bara hemma. Då måste man tänka på vad det är hemma som får dig att bli så pass provocerad och ilsken? Och vad gör dina föräldrar när det händer?
Kan ni prata om denna fråga någon gång i lugn och ro eller blir det bara skrik och bråk mellan dig och de andra familjemedlemmar?
Det är viktiga frågor. Det är mycket bra och lovvärt att du vill ta ansvar för ditt beteende, fast jag tror faktiskt att du också behöver dina föräldrars hjälp.
Hur kan de hjälpa dig så att olika situationer inte trappas upp?
Hur kan de lugna ner dig utan att själva bli alldeles för arga?
Det är inte alltid lätt för föräldrarna att hitta ett bra sätt att hantera konflikter. Ofta behöver även föräldrarna hjälp och råd för att kunna hjälpa sitt barn.
Även om det är svårt för dig att  tala om ditt humör måste ni göra det med och i familjen.
Jag tror inte att allt bara är ditt fel eller att det är något fel med dig (så som du skriver).
Jag tror att ni tillsammans (du och mamma och pappa) måste ta hjälp för att förstå i vilka situationer du blir arg, hur konflikterna uppstår och vad du behöver i dessa situationer för att kunna lugna ner dig.
Jag menar att ni som familj ska ta professionell hjälp med det.
Det finns olika möjligheter. På kommunens socialtjänst finns familjerådgivning. Dina föräldrar kan ringa dit och få familjesamtal om detta.
De kan ringa  till BUP och fråga om de kan ta emot er familj med detta problem.
Även på vårdcentralerna finns nuförtiden mottagning för denna typ av problem.
Du kan kanske visa mitt mejl för dina föräldrar, om du tycker att det underlättar.
För övrigt kan du också vända dit till din skolkurator och berätta så som du har skrivit till oss. Kuratorn kan också hjälpa dig med att hitta ett sätt att tala med dina föräldrar.