Svårt att kontrollera min ilska
Jag har väldigt många frågor just nu men ska försöka ta det sakta och lugnt.
Min mamma och pappa har alltid varit den typen som bråkar med sedan löser d snabbt, men det har påverkat båda under 13 år.. nu bor pappa i shlm och jag min mamma och min syster bor kvar. Jag och mamma har en bra relation.. eller jag blir irriterad så snabbt och så lätt för små saker och jag kan inte kontrollera mig, använder dock inte våld, jag slår väggar eller skadar mig själv. Jag brukar dra mitt hår, nypa mig själv tills jag inte har någon känsel kvar, skära mig, riva mig själv eller bita sönder mina läppar. Detta leder till att jag och mamma bråkar varannan dag, jag ångrar det knappt 10 minuter efter men det är ju sent bråket har redan hänt. Utöver de har jag många problem i skolan, med vänner, och verkligen hatar min kropp så mycket. Ända stället jag aldrig blir arg eller få några utbrott är Turkiet men har inte kunnat åka dit på 2 snart 3 år.. vet inte hur jag ska ta mig ur denna situationen. Mamma förstår mig inte hon själv har haft ett så tufft liv jag själv blir rädd, pappa har sin egna värld och tänker endast på pengar och jaa,, kvinnor om man får säga så. Kan inte ta tag i saker är trött dygnet runt.. kan sova i 12 timmar men ändå vara trött och vilja gråta ut mig själv.. visst har jag självmords tankar men det ända som håller mig är mormor och morfar.. när dom är borta och mitt liv fortfarande är såhär så vet ja it vart ja tar iväg..
Vill komma bort i 1 månad, inte mamma eller pappa, bara vara med andra förutom dom i 1 månad så vi alla kan ta en paus..
koala älskaren?

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev skriver du om din ilska, att du tycker att det är svårt att kontrollera alla känslor som bara väller fram i kroppen. Jag vill börja med att berömma dig för är att du trots allt har bestämt dig för att inte använda våld. Att du klarar av att hantera ilskan så att du inte gör någon annan illa, är ju riktigt bra. Glöm inte det.
Att du drar dig i håret, river, nyper och biter sönder dina läppar är naturligtvis inte bra och där skulle du behöva få hjälp att hitta bättre sätt, så du inte behöver göra dig illa. Du behöver få hjälp att rikta den superkraften du bär på åt rätt håll. Om du har en massa energi som bara måste få komma fram, måste du ju släppa ut den på något sätt - eller hur? Skulle du kunna börja med någon sport där du får röra dig, bli fysiskt trött och kunna ladda ur all energi? Boxning, brottning - eller varför inte friidrott?
Att du skulle vilja ta en månads paus från alla bråk och resa bort kan jag verkligen förstå. Det är omtänksamt att du tänker på din familj, att dom ska orka och att ni allihopa skulle behöva vila från alla konflikter. Verkligen fint av dig att tänka så.
Du skriver att du har problem i skolan. Kan du koppla problemen till ditt häftiga humör och den ilska du känner, eller finns det andra anledningar till att du tycker skolan är problematisk? Vad säger och gör skolan? Kan de hjälpa dig på något bra sätt?
Det vore bra om du fick bra stöd av din mentor och kanske även din skolkurator.
Mitt råd till dig är att du söker upp din skolkurator och berättar hur du har det. Att du berättar om din ilska, självmordstankar och att du även är ledsen ibland.
Du har en bra relation till din mamma, trots alla bråk. Vet hon om att du ångrar dig och blir ledsen efter att ni bråkat? Kan ni ha fina bra stunder tillsammans där du kan få en kram, hjälpa henne med något eller bara softa?
Ni behöver ha konfliktfri tid tillsammans för att bygga upp er relation som får sig en liten törn varje gång ni bråkar.
Om dina tankar på självmord blir starkare måste du ta hjälp nu på en gång. Försök att tänka positivt, att det går att få hjälp och att du kan bli bättre på att hantera din ilska och få hjälp att prata om det som bekymrar dig.
Din mormor och morfar verkar vara viktiga personer för dig. Går det att få stöd av dom när det känns tungt?
Lycka till och tack för ditt brev.