Har extrema tankar
Hej bup! Jag har länge haft väldigt extrema tankar som jag fattar inte är normala och man absolut aldrig borde tänka på men mina tankar färdas alltid dit på något sätt. Jag har tankar om våldtäkt och tortyr men skulle aldrig utföra sånt i verkligheten. Jag vet inte om jag har något psykisk sjukdom eller om jag är helt vrickad men jag vill lösa det på något sätt innan jag kommer ut till vuxenlivet.
14 årig kille

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss!
Jag tror inte du är vrickad. Det är tvärtom väldigt vanligt att man kan få olika slags tankar som kan kännas främmande för en själv.
Många, många unga kan i perioder uppleva någon form av påträngande tankar. Det är vanligt att man då kan känna rädsla eller skam över de här tankarna.
Ofta  handlar det om tillfälliga tvångstankar som sedan brukar gå över av sig själv.
Du kan läsa mer om det på umo.se och se om du tycker att du kan känna igen dig.
I sin utveckling kan man också gå igenom perioder när man vänder och vrider på en massa olika tankar och fantasier. Sådana grubblerier är också vanliga och brukar med tiden många gånger gå över av sig själv.
Men om man känner att man på ett jobbigt sätt fastnar i en del tankegångar, så att det besvärar en, då kan det vara klokt att gå och prata med någon om det.
Det är vanligt att det kan kännas skämmigt att berätta om de här tankarna. Särskilt om man tycker att de är väldigt pinsamma eller extrema. Då kan det kännas enklare att berätta genom att börja med att säga att man tror att man kan ha fått tvångstankar.
Men som sagt, om du känner att du oroar dig över det här så är mitt råd att gå och prata med någon om det. Då tror jag att du kommer kunna få bra råd som kommer hjälpa dig med det här så det känns lättare.
Om du vill gå och prata på egen hand, utan förälder, så kan du vända dig till en behandlare på ungdomsmottagningen.