Allt började efter föräldrarnas skilsmässa
hej! jag har problem med deprition och att jag skär mig. Allt började för ca ett halv år sedan när mina föräldrar skilde sig. Min mamma hade tappar känslorna för pappa. Så igentligen ville inte min pappa skilja sig och det gjorde att han började dricka mer och mer. Ett långt tag efter dem skildes så började jag få panik attacker i klass rummet. Då min dåvarande lärare ramlade och fick hjärnblödningar så fick vi en vikarie. Hon låter mig inte gå ut om jag mår dåligt eller får panik. Så varje gång måste jag bråka med min "lärare" när jag har panik och det gör det värre. Ett tag efter så lärde jag känna en ny vän som vi kan kalla S. Hon skär sig varje dag och gråter sig till sömns. Och det var hon som "visade" hur man skär sig. Jag känner som en tom känsla varje dag och varje attack. Jag vill bara inte leva. Men samtidigt är jag inte redo för att dö jag vill leva men ändå inte. Därför jag inte har sökt hjälp hit tills är inte för att jag inte ha velat. För tro mig det vill jag, men bara tanken av att sitta med en person jag inte känner och prata irl får mig att få panik. Så jag tänkte att jag kunna försöka skriva hit istället. PS jag tycker inte det är S fel att jag började hon är min bästa vän och finns alltid där för mig.
F.N

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att alla dina problem började efter dina föräldrars skilsmässa för ett halv år sedan. Och det är inte ovanligt att barn och ungdomar reagerar med starka känslor på att föräldrarna skiljer sig.
Men i de flesta fall brukar dessa starka känslor lugna ner sig och både de vuxna och barnen i familjen hittar en ny balans i livet. Det verkar inte ha blivit riktigt så i ditt fall.
Du har kommit i konflikt med en lärare som på ett annat sätt försöker möta din ångest under lektionen än hur din tidigare lärare har gjort. Jag kan tänka mig att om ni inte kan tala ut om denna konflikt så ökar det din ångest.
Mitt förslag är att du vänder dig till skolkurator. Ni måste reda ut detta med hjälp av en utomstående - annars finns  risk att ni talar förbi varandra.
Det kan ligga någonting i att din nya lärare inte tycker att det är bra om du alltid "flyr" när det blir svårt för dig. Men lösningen måste ni hitta tillsammans på så sätt att din ångest inte ökar i klassen. Därför behöver ni hjälp av kuratorn i skolan.
Sedan är det ett annat kapitel att du började skära dig. Jag tror dig att det inte är enbart på grund av att din bästa vän också mår dåligt och har lärt dig hur man skär sig. Det är säkert inte enbart på grund av det, fast viss roll spelar det nog.
Det är välkänt att ungdomar påverkar varandra och att självskadebeteende har en betydande smittoeffekt.
Därmed vill jag inte säga att ni måste bryta vänskapen. Inte alls.
Däremot tycker jag att ni båda, på var sitt håll, ska söka hjälp för att bli kvitt självskadebeteende och den ångest som ni försöker lindra på detta olämpliga sätt. Olämpligt inte minst för att du själv skriver att du känner bara en tomhet efter "attackerna".
Självskadebeteende kan lindra en stark ångest för stunden men det leder inte vidare till att du mår bättre i längden.
Frågan är förstås om din mamma vet om dina problem. Alltså dina ångestattacker, hur du har det i skolan och att du skär dig.
Går det att prata med henne, tror du? Har du försökt? Det framgår inte av ditt mejl om du också bor hos pappa växelvis eller under perioder och om din mamma vet om din pappas alkoholproblem. Det är alltså mycket jag inte känner till i din livssituation.
Därför kan jag bara säga lite allmänt:
Försök först och främst att tala med mamma men också med pappa om hur du mår och vad du gör. Tillsammans kan ni söka hjälp på BUP eller på vårdcentralen som kan ha mottagning för psykiska problem.
Men om det är för svårt att börja direkt med samtal där man sitter ansikte mot ansikte, så kan du få stöd och råd via chattkontakt på nätet om du går in på foreningentilia.se
Sedan oavsett om du kan (eller av någon anledning inte kan) tala med dina föräldrar kan du själv vända dig till ungdomsmottagningen där man mycket väl känner till sådana problem som du har och kan hjälpa dig.
Hoppas något eller några av dessa förslag hjälper dig att komma över den oreda i ditt liv som uppstod efter skilsmässan och att du på det sättet hittar nya sätt att hantera de svåra känslorna som följde med.