Gillar inte porr men ibland måste jag titta ändå
Jag gillar inte pornografi men ibland känns det som om att jag måste titta på det. Särskilt videor som förlöjligar och föraktar saker som betyder mycket för mig. Ibland kommer det över mig att jag vill skada andra människor. Det vill jag inte. Jag har inga problem hemma eller i skolan. Jag är inte deprimerad. Var snäll och skriv vad du tror det här beror och skicka mig ingen länk eller säg att jag borde prata med en psykolog. Det hjälper inte.  Tacksam för svar så snabbt som möjligt.
Signatur

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl visar att du upplever ditt intresse för porr som problematiskt. Det finns en  dubbelhet, en ambivalens inom dig. Du intresserar dig för och har fantasier om saker som du någonstans inom dig fördömer och tycker att de är fel.
Det är inte svårt att se att det skapar en oro hos dig; just därför skriver du till oss och söker på något sätt hjälp.
Först vill jag bara säga att fantasier är fria. Det är handlingar och beteendet som inte är fritt. Det är bra att du verkar ha god kontroll över vad du gör och inte lever ut dina fantasier i handling. Du vill inte skada någon - så långt är det bra.
Men dina fantasier skrämmer dig ändå. Samtidigt avvisar du möjligheten att tala om ditt problem, du tror inte att det hjälper. Du avvärjer i förväg att få det rådet, eller få hänvisningar till var du kan ta hjälp.
Du är en myndig person och behöver göra ditt val själv. Tänk efter vad som är viktigt för dig.
Till exempel att ta hjälp med att förstå och kunna hantera dina fantasier och din vana att titta på förnedrande porr - eller fortsätta att leva med din oro och det plågsamma tanken att det är något fel du håller på med med låta det fortgå.
Valet är ditt.
Om du bestämmer dig att försöka tala med någon behöver du inte göra det direkt ansikte mot ansikte, till att börja med.
Du kan gå in på preventell.se eller på rfsu.se. På dessa sidor hittar du telefonnummer eller kan chatta eller så ställa mer konkreta frågor och få konkreta råd.
Jag vet inte hur du har kommit fram till din åsikt att det inte hjälper att tala med någon professionell.
Jag delar inte din uppfattning och därför säger jag trots allt att du kanske kan ge dig en chans till samtal på ungdomsmottagningen.
Du kan knappast förlora på det, men möjligen vinna något.